2. Mainosten suunnittelua

Kyllä maitokin osaa lentää

“Kyllä maitokin osaa lentää” oli mainoslause, jonka  1A -luokan oppilas keksi tekemäänsä mainokseen. Rakensimme luokkaan kaupan, jonka tuotteille ennen kaupan avaamista suunnittelimme mainoksia. Kerron kaupasta lisää seuraavassa blogipostauksessa.

Mainosten suunnittelu

Kukin oppilas sai valita  kaupasta tuotteen tai tuotteita, josta tekisi mainoksen. Kaikki oppilaiden suunnittelemat mainokset laitettiin esille kauppaan, mainoksen kuvaaman tuotteen kohdalle. Tässä blogipostauksessa esitellään näitä hienoja mainoksia. Saat kuvan suurennettua klikkaamalla hiirellä kuvan päällä.

Keskustelua mainoksista

Tunnin alussa meillä oli oppilaitten kanssa oivaltava keskustelu mainoksista. Katselimme joitakin lehdistä leikattuja mainoksia.

Mietimme, missä muualla mainoksia on kuin lehdissä: “Telkkarissa, radiossa, leffassa, netissä, kaduilla, mainospostissa”, luettelivat oppilaat asiantuntevasti. Mietimme, mitä mainoksissa yleensä on:

• Kivannäköisiä kuvia
  • Paljon värejä
  • Hinta näkyvissä
  • Niillä yritetään myydä tuotetta ihmisille

“Miksei sulla ole mukana yhtään mainoksia lapsille?“, kysyi joku oppilas.

“Jouluna oli paljon mainoksia lapsille“, vastasi toinen.”Mitäköhän niillä koetettin myydä”, opettajana kysyin. “No, että lapset voisivat toivoa joululahjoja”, viittasi kolmas.

Mediakriittisyyden herättelyä

Yksi mediakasvatuksen tavoite on opettaa kriittistä suhtautumista mediaa ja mainontaa kohtaan. Nykypäivän informaatiotulvassa ja sähköisen median sekä pelaamisen aikakaudella tämä on tärkeä taito.

Pienestä pitäen lapsissa voi alkaa kehittää kykyä arvioida tiedon totuudenmukaisuutta ja tarkoitusperää.

Mediakriittisyys on tärkeä, omaa ajattelua kehittävä taito.