3. A-kaupassa tehtiin ostoksia sekä harjoitettiin opittuja taitoja

Helmikuussa 2013 rakensimme luokkaan kaupan. Me harjoittelijat ja luokan kaksi opettajaa olimme parin viikon ajan keränneet kotoa tyhjiä elintarvikepaketteja kauppaan. Paketeista syntyikin vallan mainio sekatavarakauppa, 1A-luokan A-kauppa.

Luokan äidinkielen opetuksessa oltiin juuri pääsemässä aapisesta aakkosten käsittely loppuun. Vierasperäisiä kirjaimia oli vielä hieman jäljellä. Ekan luokan matematiikassa oli hiljattain käsitelty lukualue 1-20. Parhaillaan matematiikassa opeteltiin kellonaikoja, tasatunteja ja puolia tunteja.

Kauppaleikki oli toimiva tapa kerrata yhteen- ja vähennyslaskuja, harjoitella rahan käsittelyä ja ostoslistojen kirjoittamista. Kertasimme kaupan avulla myös kellonaikoja. Hyvin sujuneiden matematiikan tuntien jälkeen oppilaat saivat leikkiä kauppaa.

Kauppaan saatiin lainaksi kassakone ja leikkirahaa naapuriluokasta.Leikissä kullekin oppilaalle jaettiin 20 euron seteli. Oppilaat saivat käydä tutustumassa kaupan tuotteisiin ja suunnitella etukäteen, mitä ostaisivat (harjoiteltiin yhteen- ja vähennyslaskua päässä).  Kaikki tuotteet maksoivat tasan 1-5€. Omien ostosten summa ei saanut ylittää 20 euroa. Katselukierroksen jälkeen oppilaat kirjoittivat suunnittelemansa ostokset ostoslistaan (harjoiteltiin kirjoittamista).

Ostoslistan valmistuttua oppilaat lähtivät kauppaan. Kaupassa tuli käyttäytyä kuten oikeassakin kaupassa: rauhallisesti puhuen ja  kohteliaasti jonottaen. Jos mekasti tai ryntäili, oli vaarana joutua pois kaupasta. Yksi oppilas ehdottikin: ” Hei, mähän voisin olla vartija, joka valvoo kaupassa järjestystä.  Hienoa Peeti!  Vastaavasti, jos matematiikan tunnin alkuosa ei jollakin ollut sujunut työrauhan kannalta toivotulla tavalla, saattoi kauppaleikki siltä oppilaalta jäädä sillä kertaa väliin.

Ympäristö- ja luonnontiedossa käsiteltiin helmikuussa aineen olomuotoja. Aineen olomuodot ovat kiinteä, neste ja kaasu. Tätä yllin (ympäristö- ja luonnontiedon) tuntia seuraavien matematiikan tuntien kauppaleikissä jokaisen oppilaan tuli  sisällyttää ostoksiinsa aina myös yksi nestemäinen tuote. Ostoslistaan kirjoitettiin tuolloin: maito, piimä, tuoremehu, grandi tai pillimehu.

Tosi hienosti olivat ekaluokkalaiset sisäistäneet, mitä tarkoittaa nestemäinen aine.

Leikki oli opettavaista. Oppilaat olivat innolla mukana. Todellisen elämän kauppatilanteita muistuttavissa tilanteissa sai käyttää montaa taitoa samanaikaisesti. Oppilaille toivottavasti  jäi  mukavia muistoja ja ostoskokemuksia.