4. Valokuvaustehtäviä äidinkieleen ja matematiikkaan liittyen

Eräällä äidinkielen tunnilla viime talvena 1A -luokan opetusharjoittelija Heidillä ja oppilailla oli hyvä keskustelu valokuvauksesta ja valokuvista. “Millainen on hyvä kuva?” ,”Mitä kuvaa ottaessa tulee muistaa?” jne. Katseltiin valokuvia yhdessä ja juteltiin niistä.

Oppilailla oli selkeitä käsityksiä siitä,  millainen on hyvä valokuva. Digikuvaamisen aikana valokuvien ottaminen ja kuvien katsominen kännyköistä, tietokoneista ja tableteista on arkipäivää. Ennen digikameroiden aikakautta valokuvaaminen oli hieman erilaista. Silloin ei voinut poistaa huonoja kuvia ja selailla otettuja kuvia kamerassa edestakaisin. Kun filmikameralla kuvasi jotain, se oli tallessa filmillä.

Me opetusharjoittelijat, Tiina ja Heidi, hankimme luokkaan neljä kertakäyttökameraa, joilla oppilaat saivat kuvata annettuja kuvaustehtäviä. Kukin oppilas sai vuorollaan ottaa yhden kameran mukaan kotiin yhdeksi päiväksi.  Kuvaustehtävät liittyivät äidinkielessä ja matematiikassa käsiteltyihiin asioihin. Esimerkiksi kun matematiikassa oli juuri alkanut kellon opettelu, oppilaat saivat tehtäväksi valokuvata kellon. Saimme hienoja koulussa ja kotona kuvattuja kuvia kelloista . Kunäidinkielessä oli juuri opeteltu J-kirjain, oppilaat saivat tehtäväksi kuvata jonkin J-kirjaimella alkavan jutun.Tässä alla olevassa kuvassa on jääkarhu.

Kehitimme oppilaiden ottamat kuvat valokuvausliikkeessä. Saimme huomata, että kertakäyttökameroilla kuvaaminen ei ollutkaan aivan helppoa. Kameran laukaisunapin ja kelausnapin painaminen oli yllättävän raskasta. Kosketusnäytöt ja hipaisunapit ovat paljon kevyempiä käyttää, kun niihin on jo tottunut. Kuvan laatu ei ole kertakäyttökameroissa läheskään yhtä hyvä kuin kännykkäkameroilla tai digikameroilla kuvattaessa.

Esimerkiksi minä opettajana valokuvasin koulun juhlasalissa 1. ja 2 luokkalaisten talven laulujuhlaa.Paikalle oli kutsuttu myös esikoululaiset, tulevat Taiviksen ekaluokkalaiset. Otin  innokkaana paljon kuvia juhlassa ikkunasta tulevaa valoa vasten.  No  kuinkas kävikään, kaikista kuvista tuli ihan pimeitä, kun en muistanut että ikkunaa vasten ei tule kuvata. Höh, aika paljon harmitti! (Onneksi laulujuhlasta jäi monta hyvää muistoa, muun muassa Viikinkilaulu, jota 1A-luokan kanssa musiikin tunnilla harjoiteltiin viikinkivenettä yhdessä soutaen.)

Kuvista monet olivat onnistuneita ja hauskoja. Niille tulikin jatkokäyttöä, kun kokosimme luokan omista kuvista kirjan.

Kertakäyttökameran käyttäminen oli mielenkintoinen kokeilu. Seuraavalla kerralla valitsisin ehkä halvan digikameran.

Tällä sivulla näkyvät kuvat ovat oppilaiden ottamia, skannattuja ja pienennettyjä paperikuvia. Saat kuvat suuremmaksi klikkaamalla hiirellä niiden päällä.