5. 1A luokan oma kirja

Itse otetut valokuvat käyttöön

Aiemmin oppilaat olivat saaneet tehtäväksi ottaa kertakäyttökameroilla valokuvia opettajan antamista aiheista. (Tämän blogin postaus 4). Me opetusharjoittelijat, Tiina ja Heidi,  olimme myös ottaneet muutaman kuvan.

Tarinaa kuvista

Eräällä äidinkielen tunnilla kaikki kertakäyttökameroilla otetut kuvat, eli onnistuneet kuvat neljästä 24 kuvan filmirullasta, oli levitetty valokuvanäyttelyyn luokan takaosaan. Kukin oppilas sai valita yhden kuvan, josta kirjoittaisi pienen tarinan. Tarinan pituus voisi olla pari-kolme lausetta.

Oppilaat kirjoittivat tarinoita.  He auttoivat toisiaan lauseiden ideoimisessa ja kirjoittamisessa, mikä oli tosi mukava nähdä. Tarinoiden valmistauduttua jokainen kuva ja tarina liimattiin yhdelle värilliselle A4-kartongille. Kaikki A4-kartongit rei’itettiin ja sidottiin yhteen. Niistä muodostui hieno, luokan yhdessä tekemä kirja.

Tässä muutama sivu luokan kirjasta. Saat kuvat isommaksi klikkaamalla hiirellä kuvan päällä. Tämä oli erittäin mukava työ tehdä yhdessä mukavien 1A luokan oppilaiden kanssa.