Museologian kesäkurssit – ekskursioita ja asiantuntijaluentoja

Miltä kuulostaisi veneretki Svartholmaan tai bussimatka Kankaisten kartanolinnaan? Avoimen yliopiston monitieteisillä kesäkursseilla pääset lähestymään keskiaikaa ekskursioiden ja asiantuntijaluentojen merkeissä.

Näkökulmia keskiajan ilmiöihin, teemana Kaakkois-Suomi –kurssin ekskursiolla vieraillaan muun muassa Svartholman merilinnoituksella, jonne siirrytään avomoottoriveneellä, sekä Sipoon ja Pernajan kirkoilla. Kurssin asiantuntijaluennoilla käsitellään esimerkiksi keskiajan maaseutua, keskiaikaista asutusta ja keskiaikaisia pyhimyskultteja. Kurssilla luennoiva Tuuli Heinonen kuvailee kurssin sisältöjä osuvasti seuraavasti:

Omasta mielestäni kurssi on kaikkiaan todella mielenkiintoinen tilaisuus päästä tutustumaan yliopistolla harvemmin esiin nostettuun Kaakkois-Suomen keskiajan historiaan, eli odotan sitä ainakin itse innolla! Omalla luennollaan Tuuli pyrkii nostamaan esiin etenkin tuoreeseen tutkimukseen perustuvia näkökulmia Kaakkois-Suomen keskiaikaiseen asutukseen.

Kartanoläänejä ja kirkkoja Varsinais-Suomessa –kurssilla puolestaan tehdään bussimatka ja tutustutaan muun muassa Louhisaaren kartanoon, Kankaisten kartanolinnaan sekä Raision ja Maarian kirkkoihin. Kurssin luennoilla pohditaan esimerkiksi avioliittojen yhdistämiä ja valtataistelun erottamia aatelisia mahtisukuja sekä rahankäyttöä keskiajalla.

Molempien kurssien suoritustapoina ovat vapaaehtoinen ekskursio, luennot (5*3h) ja essee. Esseen aihe valitaan sen mukaisesti, mihin aineeseen jakson suorittaa. Esseiden aiheet sovitaan luennon aikana ja tarjolla myös valmiita aiheita.

Ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Tervetuloa opiskelemaan!

Hyvä tietää: Avoimen yliopiston kesäopetus on maksutonta ilmoittautumishetkellä läsnä oleville Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. (Maksuttomuus ei koske ekskursion materiaalimaksua 15 euroa.) Myös lukuvuosiopetuksessa on maksuttomia kiintiöitä Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Tarkat tiedot ja ohjeet löytyvät opinto-ohjelmista. Yhteydenottolomake

#HYAVOIN #OPPIMINENTEKEEHYVÄÄ

Siina Nieminen