Paikkatietoa Yhdysvalloissa

Mielestäni kartat Yhdysvalloista, joissa ilmoitetaan monia asioita tulotasosta koulutukseen ja muihin muuttujiin, ovat mielenkiinotisia. Toisaalta se on hyvä asia, että tällaisia tietoja ilmoitetaan kaikelle kansalle; näin kaikilla on mahdollisuus tutkia tietoja ja tietää kuinka asiat ovat. Tiedot voivat auttaa tutkimuksissa ja auttavat suhtautumaan kyseessä oleviin tietoihin todenmukaisesti.

Tietoa tarjotaan palvelussa melko paljon niistä aiheista, joita ohjelmassa käsitellään. Esimerkiksi kategoriassa “Housing and Families” on monia eri tarkastelukohtia. Tiedot rajoittuvat kuitenkin melko harvaan aihepiiriin. Esimerkiksi Suomen tilastokeskuksesta löytyy tietoa vaikka mistä aiheesta. Toisaalta näitä tietoja ei saa esitetyksi karttamuotoisena, mikä helpottaisi tiedon tulkitsemista. Ja varmasti Yhdysvalloilla on myös toisenlaisia tilastosivustoja muistakin aiheista kuin näistä neljästä.

Tässä palvelussa hyvää on myös se, että kartoille saa vain yhden muuttujan kerrallaan, esimerkiksi pelkkien aasialaisten lukumäärän ja sen, kunka paljon heitä on alueittain. Tämä mahdollistaa paljon yksityiskohtaisemman tutkiskelun. Toisaalta tällainen tarkka luokittelu saattaa johtaa erotteluun muun muassa paikkojen, sosiaaliluokkien tai syntyperän suhteen. Se saattaa leimata jotkut asuinalueet huonommiksi kuin muut – kartoissahan ilmoitetaan kaikki tiedot katutarkasti -, mikä voi johtaa sosiaaliseen segrekaatioon tai asuinalueen muuttohalukkuuden laskuun. Myös kartta “Same sex couples” on mielestäni hieman turha tällaisessa yhteydessä, mutta toisaalta se voi auttaa myös samaa sukupuolta olevien pariskuntien asunnonetsinnässä.

Suomen järjestelmässä, jossa yksityiskohtaiset tiedot täytyy tilata erikseen, on hyvät puolensa. Yleensä tietoja tilaavat vain lähinnä ne, jotka tarvitsevat sitä johonkin merkittävään, eli esimerkiksi tutkijat tai viranomaiset. On siis ihan hyvä pitää tieto suomalaisten yksityisyydestä rajattuna, jotta tuntisimme olomme turvalliseksi. Internetin tietopalveluissa onkin nykyään juuri se uhka, että kuka vaan voi saada tietoa kenestä vaan.

Kartat Yhdysvalloissa voivat auttaa monenlaisessa tutkimuksessa uusien asuinalueiden rakentamisesta erilaisten koulutusjärjestelmien suunnittelemiseen, joten kartoista on myös paljon hyötyä. Niinpä kehittyvissä paikkatieto- ja muissa järjestelmissä on paljon uusia mahdollisuuksia – niin hyvässä kuin pahassa.

Lähteet: New York Timesin paikkatietopalvelu  http://projects.nytimes.com/census/2010/explorer)

This entry was posted in Luokaton. Bookmark the permalink.