Seminarium i Stockholm om den nordiska modellens framtid

Den 25 november 2008 organiserar Institutet för Framtidsstudier ett utåtriktat seminarium i samarbete med Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) i Stockholm. Det tema som skall behandlas är den nordiska modellens framtid. Syftet är att genom själva diskussionen påminna om att det har funnits och kanske fortfarande finns en gemensam nordisk värdegrund i centrala politiska och sociala frågor.

Tid 13.30-16
Plats ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

För att vi skall kunna reservera platser måste anmälan ske senast den 20 november till Per.Lundstrom@framtidsstudier.se

Seminarium

I den europeiska socialpolitiska diskussionen är den s.k. nordiska modellen en ofta åberopad framgångsmodell. Enligt många bedömare, forskare såväl som politiker, har de nordiska länderna framgångsrikt anpassat sig till den internationella ekonomin och har lyckats förena god tillväxt, hög sysselsättning och välfärd med en relativ inkomstutjämning och höga skatter. Enligt många internationella studier ligger också de nordiska länderna ofta i toppen vad gäller t.ex. hälsa, utbildningsstandard, jämställdhet mellan könen, miljö – men också konkurrenskraft.

Den nordiska modellen har i betydande utsträckning formats av starka socialdemokratiska partier. Men idag regeras de nordiska länderna av borgerliga regeringar, utom i Norge. Vad gäller Danmark har så varit fallet sedan lång tid. Har de nya politiska maktförhållandena förändrat systemen?

Diskussionen om den nordiska modellen förs ofta i ett perspektiv ”utifrån” alltså som en sorts inspiration eller förebild. Vi anser att det nu vore intressant att diskutera modellen ”inifrån”, alltså i ett nordiskt perspektiv och där man diskuterar problem och tillkortakommanden likaväl som variationer och skillnader. Kan man fortfarande egentligen tala om en särpräglad nordisk modell?  Vari ligger styrkor respektive svagheter i de olika nordiska länderna?

Utveckling på 2000-talet väcker en rad frågor: Vart är de nordiska länderna på väg med sina reformer? Vad är det som fungerar mindre bra i de nordiska ländernas samhällsmodeller? Har de nordiska länderna fortfarande något att lära av varandra? Finns det något i de olika varianter i de enskilda länderna tillämpar, som kan ge oss vägledning för en fördjupad diskussion om de problem och möjligheter som vår gemensamma framtid erbjuder? Vad innebär Europaintegrationen för bibehållandet av en nordisk identitet? Är den nordiska välfärdsstatsmodellen rent av en historisk parentes?

Medverkande:

Drude Dahlerup, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet, Om Danmark
Kåre Hagen, Associate Professor vid Norwegian School of Management, Oslo, Om Norge
Olli Kangas, Professor, Folkpensionsanstalten,(tbc)  Om Finland
Joakim Palme, professor, chef för Institutet för framtidsstudier, Stockholm, Om Sverige
Urban Lundberg Institutet för framtidsstudier, Stockholm. Om Den Nordiska Modellen

Samtalsledare Carl Tham