Discussion on welfare state: Är svensken människa?

Helsinki 3.12.2007 klo 17:00

Seminarium vid Helsingfors universitet (huvudbyggnaden, Unionsgatan 34, auditorium XIV) Arrangerat av Centrum för Norden-studier (CENS) ochPohjola-Nordens Helsingforsdisktrikt

“Är svensken människa?” Rubriken till Henrik Berggrens och Lars Trägårdhs bok (Är svensken människa? Gemenskap och oboeroende i det moderna Sverige, Nordstedts 2006) är provocerande. I denna omdebatterade bok ifrågasätter författarna gängse föreställningar om folkhem och kollektivism genom att hävda att den svenska välfärdsstaten bygger på en individualism vars främsta värde har varit individens frihet och oberoende – också från familjen. Centrum för Norden-studier på Helsingfors universitet (CENS) arrangerar tillsammans med Pohjola-Nordens Helsingforsdistrikt en diskussion om boken. Lars Trägårdh är på plats för att presentera boken. I diskussionen deltar panelisterna FiDiPro-professor Bo Stråth, fil. dr. Norbert Götz, professor Pauli Kettunen, akademiforskare Anu Pylkkänen och professor Pekka Sulkunen tillsammans med publiken.

17.00-17.10 Seminariet öppnas,
Forskningschef HENRIK STENIUS (CENS, Helsingfors universitet)

17.10-17.40 Är svensken människa?
Professor LARS TRÄGÅRDH (Ersta Sköndal högskola)

17.40-19.00 Diskussion
Professor BO STRÅTH (CENS, Helsingfors universitet)
Fil.dr. NORBERT GÖTZ (CENS, Helsingfors universitet)
Professor PAULI KETTUNEN (Helsingfors universitet)
Akademiforskare ANU PYLKKÄNEN (Helsingfors universitet)
Professor PEKKA SULKUNEN (Helsingfors universitet)

Seminariet är öppet för alla. Vänligen anmäl er till heidi.haggren@helsinki.fi senast fredagen 30.11.