Louis-Ferdinand Céline ja kirottu klassikko

Louis-Ferdinand Céline

Ranskalaisen filologian oppiaine järjestää 27.9. yhdessä Kustannusosakeyhtiö Siltalan ja Ranskan kulttuuri-instituutin kanssa seminaarin Kirottu klassikko. Tapahtuman aiheena on kiitetty ja vihattu ranskalaiskirjailija Louis-Ferdinand Céline (1894–1961) sekä hänen esikoisteoksensa Voyage au bout de la nuit (1932), jonka uusi suomennos Niin kauas kuin yötä riittää on juuri ilmestynyt.

Céline herättää yhä kohua poliittisesti epäkorrektien näkemystensä ja erityisesti antisemitismin vuoksi. Esimerkiksi vuonna 2011 Ranskan kulttuuriministeri hyllytti Célinen viralliselta kansallisten merkkihenkilöiden listalta. Tästä huolimatta hänen merkityksensä kirjallisuuden ja erityisesti raja-aitoja rikkoneena kirjallisuuden kielen uudistajana on kiistaton. Célinen vaikutus näkyy vahvasti muun muassa Henry Millerin tuotannossa. Jukka Mannerkorven loppuunmyyty suomennos Niin kauas kuin yötä riittää ilmestyi ensi kerran vuonna 1966. Uuden suomennoksen perusteellisesti korjannut Mannerkorpi kuoli äkillisesti viime kesänä.

Ohjelma:

• Professori Tarmo Kunnas: Louis-Ferdinand Céline ja fasismin lumous
    Kunnas on tunnettu kirjallisuudentutkija, joka on tarkastellut tutkimuksissaan muun muassa Ranskan kirjallisuuden fasistisia aineksia.
  • Kirjailija Timo Hännikäinen: Niin kauas kuin yötä riittää ja modernin elämän kurjuus
    Hännikäinen
    on kirjoittanut esipuheen teoksen uuteen suomennokseen.
  • Professori Henri Godard: Céline: un cas dans la littérature française du XXe siècle
    Godard saapuu Helsinkiin
    Sorbonnen yliopistosta. Hänen kirjoittamansa laaja
    Céline-elämäkerta on juuri ilmestynyt. Hän on myös Célinen editoija kuulussa Pléiade-sarjassa.
  • Dosentti Kai Mikkonen: Céline ja Afrikka
    Mikkonen on tutkinut matkakirjallisuutta ja Célineä, joka asui ja matkusti laajasti Afrikassa.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimii ranskan kielen professori Mervi Helkkula. Godardia lukuun ottamatta esitelmät pidetään suomeksi.

Lisätiedot: Mervi Helkkula
mervi.helkkula@helsinki.fi

>> Tapahtuman juliste: Louis-Ferdinand Céline Ranskan 1900-luvun kirjallisuudessa
>> Niin kauas kuin yötä riittää Siltalan verkkosivuilla