Rankka viikko

Kurssi Introduction to Development Economics alkoi maanantaina. Jotenkin ilmoittautumisvaiheessa en edes tajunnut miten intensiivinen paketti oli kyseessä. Ma-to ekana viikkona luentoja klo 16:30-19:45 ja samaan aikaan vielä ma-ti ensi viikolla.

Erittäin hyvä kurssi, tuntuu, että tietoa on jäänyt mieleen huomattavasti enemmän jo nyt kuin monilla muilla kursseilla. Yksi syy tähän lienee se, että luennoitsija kannustaa ottamaan osaa eikä vain passiivisena kuuntelemaan. Kun joutuu itse ensin miettimään ja muodostamaan käsityksiä ja sitten vasta saa kuulla, miten asiat oikeasti ovat, jää ainakin minulle herkemmin käsitelty aihe mieleen.

On myös hyödyllistä, että luennoimassa on henkilö, joka pystyy kertomaan esimerkiksi erilaisista toimintatavoista niin, että on itse ne kokenut. Puheenaiheena oli esimerkiksi Public Expenditure Tracking Surveys (PETS). Se olisi voinut kuulostaa kuivalta pelkkänä määritelmänä, mutta ajatus tuli eloon saadessamme kuulla, että niin ja niin monta ihmistä koulutettiin työtä varten. Porukka lähti kymmeniin kouluihin tarkastamaan paljonko valtion myöntämästä rahasta on päätynyt koulussa käyttöön ja sitten vaan laskivat mm. paikallaolevat opettajat vs. palkkalistoilla olevat. Joissain paikoissa korruption takia vain 13 % varoista päätyi tarkoitettuun käyttökohteeseensa, mutta PETS:in avulla päästiin likelle 100 %.

Tavalliset ihmiset otettiin mukaan laittamalla tieto paikallisiin sanomalehtiin: “Valtio on myöntänyt x summan rahaa koulukirjoihin, koulu käyttänyt y summan näihin.” Ihmiset pystyvät tiedon avulla hallinnoimaan tilannetta, kun koulu ei voikaan sanoa, että valtio ei anna rahaa jne.

Nyt on viikonloppu ja voi hieman huilia. Tosin syyskuun alkupuolella olisi saatava kaksi 3000-sanaista tehtävää valmiiksi. Yksi tätä kurssia varten, aihetta en edes vielä tiedä ja yksi varsinaisia opintojani ajatellen: raportti Sierra Leonesta valtion virkamiehen asemasta ajatellen miten kansalaiset saadaan äänestyshalukkaammiksi.

Nautin valtavasti englanninkielisistä kursseista Helsingin avoimessa, arvostan aktiivista otetta luennoitsijalta lähiluennoilla, ja pidän intensiivikurssia tehokkaana suoritustapana!