Uuden vuoden lupauksia

Uusi vuosi 2015 on vaihtunut ja lomat vietetty ja arkeen palaaminen alkanut. Joululoman aikana tein yhtä koulutehtävää – opiskelija ei lepää lomillakaan ;-), no joo, aikaa oli tehtävään tekemiseen hyvin ja turha kasata liikaa tehtäviä yhteen nippuun vaan jakaa niitä tasaisesti pitkin vuotta, sen olen oppinut.

Aiemmin oli keskustelua täällä palstalla siitä, miten yksin opiskelija on varsinkin suorittaessaan opintoja avoimessa yliopistossa. Tämä sinänsä ei ole uusi asia, vaan asia on askarruttanut meitä opiskelijoita ennenkin. Kannattaakin tutustua seuraavaan linkkiin; ihan yleisesti tiedoksi niille, jotka eivät ole vielä siihen tutustuneet:

Opitaan yhdessä

Sosiaalisesta mediasta voi siis löytää joitakin yhteisiä keskustelufoorumeita yhteiseen ajatuksenvaihtoon. Itsekin olen törmännyt mm. ”aikuisopiskelijat”- ryhmiin siellä. Oman HOPS:in eli opiskelusuunnitelman tekeminen myös opintojen ohjaajan kanssa voi auttaa selkeyttämään sitä, mistä olen matkalla ja mihin.

Itse jatkan tämän tulevan kevään sosiaalityön aineopintojen parissa, tälle keväälle mahtuu niin sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien tarkastelua kuin sosiaalioikeuttakin eri kurssien muodossa.

Sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien kurssilla (5op.), joka alkoi jo siis viime vuoden 2014 puolella, olemme käyneet läpi erilaisten historian vaikuttajien ja ajattelijoiden ajatuksia kuten esim. Pierre Bourdieun ajatuksia, joka on peräänkuuluttanut Ranskassa enemmän Keynesiläistä talousajattelua, Michel Foucaultin ajatuksia, joka kehottaa ihmisiä näkemään, ettei ole vain yhtä tapaa ajatella ja kriittisen sosiaalityön sekä rakenteellisen sosiaalityön peruskysymyksiä jne.

Yksi asia on selkeä haaste avoimessa yliopistossa opiskelussa eli kaikista haastavinta, mitä olen muilta aikuisopiskelijoilta kuullut, on varmasti se, kun on useampi kurssi päällekkäin. Onneksi kuitenkin helpompiakin aikoja tulee.

Eli kannattaa kuitenkin elää päivä kerrallaan, sillä sen ajattelu kuinka paljon on vielä edessä, ei välttämättä auta eteenpäin. Tsemppiä kaikille!

t.Maria

P.S Niin ja blogini aihe.. se uuden vuoden 2015 lupaus.. lupaan olla ahkera opiskeluissa ja vuoden päästä on sitten tämän asian ”inventaario”, joten katsotaan miten käy 😉