Ideoita ja välineitä mediakasvatukseen

AIKAKAUSMEDIAN KOULULEHTIKONE

Aikakausmedia on julkaissut monipuolisen ja havainnollisen Koululehtikoneen. Kyseessä on verkossa toimiva ilmainen ohjelma, jolla koululuokat voivat helposti suunnitella ja toteuttaa omia aikakauslehtiä opettajan ohjauksessa. Ohjelma on suunniteltu koulukäyttöön.

Sivuston www.koululehtikone.fi -sovelluksella voi omasta aikakauslehdestä suunnitella painettavan version tai verkkoversion. Samalla voi harjoitella myös lehteen liittyvien blogien tekemistä turvallisessa ympäristössä.

TYÖKALUJA ELOKUVAKASVATUKSEEN

Videopensseli-menetelmä sisältää kolme tehtävänantoa, joiden kautta ympäristöä havainnoidaan videokameran avulla. Menetelmä sopii esi- ja alkuopetukseen ja sitä voidaan käyttää erityisesti äidinkielen, kuvataiteen ja matematiikan opetuksessa.

Valveen elokuvakoulun kehittämä menetelmä on saatavilla sekä sähköisesti että painettuna.