Parhaat pedaideat ja toimintamallit jakoon!

Syksyn yhteisenä tavoitteena on koota kouluissa kehitetyt parhaat toimintamallit, ”hanketimantit” ja pedagogiset ideat yhteen! Tarkoituksena on, että kaikki TVT koulun arjessa -koulut havainnollistavat ja levittävät videoklippien muodossa hankkeen aikana syntyneitä toimintamalleja ja pedagogisia ideoita.

Videoklipissä esitellään pedagoginen idea tai toimintamalli havainnollisesti siten, että muut koulut voivat soveltaa, räätälöidä tai ”parastaa” sitä omassa toiminnassa ja opetuksen kehittämisessä. Videoklipit kootaan hankkeen blogiin kaikkien hyödynnettäväksi, joten oppilaiden vanhemmilta on tärkeää olla lupa lasten kuvaamiseen.

Videoklipin pituus: noin 2—5 min

Videoklipin suunnittelussa ja toteutuksessa pohdittavaksi

• Mikä on toimintamallinne tai pedagogisen ideanne tavoite/tarkoitus/idea? Mikä on opetuksellinen, kasvatuksellinen, tvt:n käyttöön tai oppisisältöön liittyvä tavoite
  • Miten ja millä keinoin tai opetusmenetelmin tavoite saavutetaan
  • Millainen opetus-, opiskelu- tai oppimisprosessi on
  • Mitä toimintamalli vaatii oppilailta ja opettajalta? Millaiset ovat oppilaan ja opettajan roolit
  • Mitä ja miten välineitä tai mediaa käytetään toiminnassa
  • Mihin teemaan videoklippi liittyy? Videoklippejä toivotaan erityisesti seuraavista teemoista:
  1. Pedagogiset käytänteet ja mallit
  2. Koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhteisölliseksi
  3. Johtajuuden tukeminen
  4. Opettajuus ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen
  5. Koulun infrastruktuuri, oppimisen tilat, hankinnat ja tukipalvelut
  6. E-oppimateriaalit ja oppimissovellukset
  7. Yritys- ja verkostoyhteistyö

Intoa ja energiaa ideointiin ja videoiden työstämiseen! Toivomme, että tallennatte videoklipit koulun palvelimelle tai alustalle ja lähettäisitte niiden linkit meille tiedoksi 13.11.2010 mennessä (merita.heikkonen(a)helsinki.fi). Lämpimät kiitokset ja puhtia syksyn opetukseen ja kehittämistyöhön!

Lisätietoja: merita.heikkonen(a)helsinki.fi, p. 050 568 8593