Harjoituskerta 2

Tällä kerralla opeteltiin tekemään Mapinfossa erilaisia teemakarttoja, kuten koropleetti-, piste- ja ympyrädiagrammikarttoja. Opettelun jälkeen tarkoituksena oli tehdä Suomen kuntien alueelta teemakartta, jossa käytetään kahta eri teemakarttatyyppiä päällekkäin.

Valitsin aiheekseni Suomen työttömyyden ja työpaikkojen määrän. Työttömyyttä prosentteina on kuvattu koropleetti kartan avulla, koska kyseessä ovat suhdeluvut hallinnollisella alueella. Karttaan on valittu viisi eri luokkaa ja kvantiililuokitus, joka sopii hyvin eri tavoin jakautuneille aineistoille. Karttaan värisävyksi on valittu vihreän eri sävyt, jotka erottuvat hyvin toisistaan. Työpaikkojen määrä on ilmoitettu kartassa pisteinä. Käytin Mert Saosioglun tapaan paraabelimittakaavaisia palloja,  joiden raja-arvoiksi on valitsin 100 000, 50 000 ja 10 000.  Tällöin symbolit kuvastavat eri alueiden välisiä eroja ja ovat sopivan kokoisia.

Kartasta voidaan havaita, että suurinta työttömyys on Lapin, Kainuun, Keski-Suomen ja Satakunnan alueilla. Nämä alueet ovat voineet kärsiä rakennemuutoksista, kuten esimerkiksi Keski-Suomessa vanhojen tehtaiden lakkauttaminen on aiheuttanut työttömyyttä alueella. Lappi ja Kainuu ovat pitkää olleet taantuvia harvaan asuttuja alueita, jotka ovat jo pitkään kärsineet muuttotappiosta. Tällainen alue ei houkuttele uusia investointeja eikä työpaikkoja. Eniten työpaikkoja näyttää olevan pääkaupunkiseudun keskittymän lisäksi suurimmissa yliopistokaupungeissa, kuten Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa, jossa myös työttömyys on alhaisempaa. Kouluttettu työvoima ja keskittynyt asutus houkuttelevat investointeja ja työpaikkoja. Vähiten työpaikkoja on siellä, missä työttömyys on suurinta. Voidaan kuitenkin havaita, että vaikka Keski-Suomessa on paljon työpaikkoja, ne eivät kuitenkaan työllistä tarpeeksi väestöä, sillä työttömyysaste on tällä alueella suuri.

Suomen kuntien työttömyysaste ja työpaikkojen määrä

Lähde: Sasioglu, M. (2011). Met Sasioglun blogi. Kurssikerta 2. Helsingin yliopisto. 4.2.2011