Tietoa työpajasta

Työpajan aikataulu

Keskiviikkona 15.5.2024 Kaisa-kirjaston tiloissa. Tiloihin on esteetön kulku.

16.30 tila auki osallistujille, voidaan yhdessä tehdä saavutettavuusjärjestelyjä tilassa
17.00 kahvitarjoilu, voidaan edelleen tehdä järjestelyjä
17.30 työpajatyöskentely alkaa, pidetään 15 minuutin tauko sopivassa kohdassa
19.30 työpaja päättyy

Mitä työpaja tarkoittaa?

Työpajalla tarkoitamme vuorovaikutteista ryhmätoimintaa, jossa kehitetään yhteisön toimintaa tai etsitään ratkaisuja ongelmiin.

Mitä työpajassa tehdään?

Keskustellaan seuraavista teemoista:

    • millaista opiskelijoille on käyttää yksilöllisiä järjestelyjä ja osallistua ylipäätään yliopistolla toimintaan?
    • tehdään näkyväksi ja mallinnetaan saavutettavuutta ja osallistumista edistäviä toimintatapoja
    • millaisia ongelmia opiskelijat kohtaavat hakiessaan yksilöllisiä järjestelyjä ja miten niissä voisi toimia?
    • pohditaan, millaista olisi vastuullinen vuorovaikutus yksilöllisistä järjestelyistä opiskelijan ja opettajan välillä
    • Voisiko sähköpostimallista olla hyötyä? Mitä opiskelijan sähköposti opettajalle sisältäisi?

Kysytäänkö omista kokemuksista?

Omakohtaisista kokemuksista ja näkemyksistä saa puhua. Yhtä hyvin asioita voi tarkastella yleisemmällä tasolla. Mitään erityistä osaamista esimerkiksi saavutettavuudesta ei edellytetä, sillä työpaja on suunniteltu oppimiskokemukseksi kaikille osallistujille. Työpajassa on kyse opiskelijalähtöisestä yliopiston toimintakulttuurin kehittämisestä erityisesti saavutettavuusasioissa.

Miksi aiheena on juuri yksilölliset järjestelyt?

Yksilöllisten järjestelyjen toteuttamisen haasteet on noussut esiin opiskelijoiden keskusteluissa. Kyse on yhdenvertaisista mahdollisuuksista opiskella esteettä.

”Kun opiskelija tarvitsee yksilöllisiä järjestelyjä osallistuakseen opintojaksolle, tulee hänen ottaa yhteyttä opettajaan ja kertoo, mitä tarvitsee. Entä mitä sitten voi tapahtua?”

Tarttumalla tähän yhteen opintojen tavanomaiseen tilanteeseen teemme näkyväksi, millaista yksilöllisten järjestelyjen käyttäminen on opiskelijoille. Tarve edistää eri tavoin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden opiskelijoiden osallistumista erityisesti itseä koskevissa asioissa on myös viestinä selkeä. Haluamme työpajakokeilulla näyttää, miksi ja millä tavoin asianomaisille opiskelijoille kannattaa avata vaikuttamisen ja osallistumisen paikkoja yliopiston toimintakulttuurin kehittämiseen vastuullisemmaksi ja saavutettavammaksi.

Lue työpajassa tarkasteltavan tilanteen koko kuvaus

Mitä on työpajan tarkoitus?

Kehitämme yliopistoyhteisön toimintakulttuuria vastuullisemmaksi opiskelijoiden lähtökohdista yliopistoyhteisön toimintakulttuuria vastuullisemmaksi eri tavoin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden kannalta. Tavoitteemme on osoittaa yliopistolle, että asianomaisten opiskelijoiden osallistuminen erityisesti meitä itseä koskeviin asioihin on myös yliopiston arvojen, edun ja strategisten tavoitteiden mukaista. Miten muuten voitaisiin tehdä rakenteellisiin esteisiin ja toimintakulttuurin kehittämistyötä, jolla on merkitystä ja vaikutusta meidän opintojen sujuvuuteen ja osallistumiseen yliopistoyhteisön jäseninä?

Työpajatoiminnalla ja yhteistyöllä Rampaopiskelijat ry:n kanssa teemme näkyväksi, miksi eri tavoin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden opiskelijoiden tosiasiallisesti yhdenvertaisten osallistumisen eteen on perusteltua nähdä vaivaa ja käyttää positiivista erityiskohtelua, kuten me kokeilemme nyt maksamalla palkkio työpajatyöhön osallistumiseen.