Päätösseminaari 29.5.2018

Kuva: Matt Wynn

Smarter Social Media Analytics
Tekes-tutkimushankkeen päätösseminaari 29.5.2018

Auditorio 107, Athena-rakennus, Siltavuorenpenger 3 A, Helsinki
Seminaarin tallenne UniTubessa  – #smartersome

Sosiaalisen median analytiikka pyörii yhä enimmäkseen asiasanahakujen ja -seurannan ympärillä. Miten kehittyneemmät tekstianalytiikan menetelmät voivat olla hyödyksi ymmärtämään, mistä keskusteluissa on kyse? Entä miten sosiaalisen median keskustelut heijastelevat todellisia trendejä? Tervetuloa kuulemaan vastauksia näihin kysymyksiin SSMA-hankkeen päätösseminaariin 29. toukokuuta Helsingin yliopistolle.

Smarter Social Media Analytics on Tekesin rahoittama tutkimusprojekti, jossa on tutkittu ja kehitetty fiksumpaa sosiaalisen median analytiikkaa tutkijoiden ja suomalaisyritysten yhteistyössä. Tutkimusaineistona on käytetty satojen miljoonien viestien laajuisia sosiaalisen median keskusteluaineistoja, joita on verrattu muun muassa edustaviin kyselytutkimusaineistoihin sekä toteutuneesiin myyntilukuihin. Hankkeen ova toteuttaneet Kuluttajatutkimuskeskus KTK (HY) ja Tietojenkäsittelytieteen laitos (HY).

Ilmoittautuminen kahvitarjoilujen vuoksi verkkolomakkeella viimeistään 23.5.2018.
Tapahtuma on myös Facebookissa.

Seminaarin ohjelma:

Aamukahvia tarjolla 08.30 alkaen.

08.45-09.00     Seminaarin avaus ja hankkeen lyhyt esittely

09.00-10.00     Professor Stefan Stieglitz, University of Duisburg-Essen:
Social Media Analytics – New Potentials and Challenges for Research and Practice

10.00-10.15    Trendien ennakointi: Veganismi somessa ja kaupan kassalla

10.15-10.30    Trendien semantiikka: Mitä laskennalliset menetelmät kertovat keskustelujen sisällöistä? Case karppaus

10.30-10.45    Trendien tunnistaminen: Ruokatrendit 2017 sosiaalisessa mediassa

10.45-11.15    Lopuksi: Mitä on fiksumpi sosiaalisen median analytiikka? [kalvot]

11.15-    Kahvit ja lounassämpylät tarjolla workshop-tiloissa

11.20-13.00    Workshopit (salit 261,302,303,360, 2.-3. krs)

  • Futusome: Some-ilmiöt: Millaisia eri tyyppisiä ilmiöitä on olemassa? Millaisiin liiketoimintoihin eri tyyppisiä ilmiöitä voisi hyödyntää?
  • Sometrik: Lapsi pesuveden mukana? Ymmärrettävyys ja luotettavuus somedatan hyödyntämisen haasteena.
  • Taloustutkimus: Markkinatutkimus, someaineistot ja edustavuus
  • Underhood: Miten somesta voi oppia vertailuryhmiä ja kilpailijoita benchmarkkaamalla sekä oman toiminnan ja tulosten analysoinnilla

Lisätietoja seminaarista: Hankkeen koordinaattori Salla-Maaria Laaksonen salla.laaksonen at helsinki.fi / + 358 50 415 6576

 

Briefly in English:

Social media analytics is still mostly done using keyword monitoring. How could recent developments in text analytics and computational methods take the process further to understand the context and semantics of the conversations? How are social media discussions related to actual consumer trends? These questions will be addressed in the final seminar of the Tekes-funded research project Smarter Social Media Analytics May 29th at the University of Helsinki.

The seminar is mostly held in Finnish, but the opening presentation and the keynote from professor Stieglitz will be in English.