20.10. Puhumalla paras

Puhumalla paras. Studia Generalia 20.10.2016PUHUMALLA PARAS
Torstaina 20.10.2016 klo 17.00–19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin

Mitä tekemistä matematiikalla on puheen ja puhesynteesin kanssa? Mitä eväitä puheviestinnän tutkimus tarjoaa jokapäiväiseen vuorovaikutukseen toinen toistemme kanssa? Studia Generaliassa puhutaan tällä viikolla puheesta.

Professori Samuli Siltanen. Kuva: Linda TammistoSamuli Siltanen työskentelee teollisuusmatematiikan professorina Helsingin yliopistossa.

-Minulle sana “teollisuus” tuossa sanan matematiikka edellä tarkoittaa sitä, että työni on tarkoitus olla hyödyllistä ja käytännöllistä. Digitaalisessa maailmassa melkein kaikki on numeroita tietokoneessa, ja numeroitahan käsitellään matematiikan avulla, Siltanen kertoo.

Siltasen Studia Generalia -luennon aiheena on puhesynteesi eli se, miten tietokone laitetaan lukemaan tekstiä ääneen. Tällainen teknologia on tärkeää ihmisille, jotka ovat menettäneet puhekykynsä sairauden tai onnettomuuden vuoksi, kuten esimerkiksi fyysikko Stephen Hawking.

Siltasen esityksessä ”Stephen Hawking ja konepuheen matematiikka” tärkeää on pieni yksityiskohta: luontevien vokaaliäänteiden tuottaminen matematiikan keinoin. Tämä edellyttää käänteisen ongelman ratkaisemista, nimittäin äänihuulien pörinän laskemista esiin mikrofoniäänityksestä. Vain käänteisen ongelman kautta on mahdollista saada tietokoneäänestä ilmeikäs.

Yliopistonlehtori Saila PoutiainenMassachusettsin Amherst-yliopistosta viestinnän oppiaineesta väitellyt Helsingin yliopiston puheviestinnän yliopistonlehtori Saila Poutiainen on erikoistunut viestinnän etnografiseen tutkimukseen.

Poutiainen on kiinnostunut  ihmisten  välisen viestinnän, kulttuurisen viestinnän ja kulttuurienvälisen viestinnän tutkimuksesta. Moni hänen tutkimusaiheestaan on lähellä sosiolingvistiikkaa. Hän tutkii muun muassa matkapuhelindiskurssia.

Esityksessään ”Ratkaisuja vuorovaikutukseen” Poutiainen pohtii ihmisten välisen vuorovaikutuksen monimutkaisuutta. Siksi myöskään ratkaisut erilaisiin haasteisiin vuorovaikutuksessa eivät voi olla kovin yksinkertaisia tai helppoja.

Katso myös!

Nina Sajaniemi: Varhainen vuorovaikutus (Studia Generalia Arki, syksy 2015)
Laura Visapää: Empatia, yhteisymmärrys ja kieli (Studia Generalia Arki, syksy 2015)
Krista Lagus: Sosiaalisen median tarttuvat tunteet (Studia Generalia Maailmankirjat sekaisin, kevät 2016)

STUDIA GENERALIA ON TIEDETTÄ KAIKILLE.
SEN JÄRJESTÄÄ HELSINGIN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO.
TERVETULOA!