Eija Kalso: Kipu

Professori Eija Kalso. Kuva: Veikko SomerpuroKipu on aina yksilöllinen, kokonaisvaltainen kokemus. Se on myös elintärkeä suojaviesti, joka opettaa meitä välttämään kipua tuottavia, vaarallisia tilanteita. Jos kipu pitkittyy, sen suojaava vaikutus jää taka-alalle ja kivusta tulee lähinnä elämänlaatua laskeva tekijä. Pitkittynyt kipu on myös merkittävä kansanterveydellinen haaste.

Studia Generalia -luennossaan professori Eija Kalso tarkastelee kivun viestijärjestelmää, sen yksilöllisyyttä ja nykyisiä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia vaikuttaa siihen.

Eija Kalso on Helsingin yliopiston kipulääketieteen professori, anestesiologian erikoislääkäri ja Helsingin yliopistollisen keskussairaalan kipuklinikan ylilääkäri. Hän on kiinnostunut ymmärtämään kroonista kipua ja sitä, miten kognitiot (mielen ja tiedonkäsittelyn toiminnot ja mekanismit) ovat yhteydessä kivun kokemiseen. Parhaillaan Eija Kalso tutkii pitkittyneen kivun taustatekijöitä perimästä kognitioihin.

Professori Eija Kalso luennoi Studia Generalia-luentosarjassa Aistit torstaina 16.10.2014. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen. Tervetuloa!

Luentosarjan koko ohjelma