Sulautuvaa toimimista – verkossa ja ilman

Sulautuva opetus on käännös englanninkielisestä termistä blended learning, joka tarkoittaa lähinnä kahden aikaisemmin erillään olleen vuorovaikutusympäristön yhdistymisenä opetukseen. Opetuksen sulautusta on tapahtunut jo yli vuosikymmenen aikana, joten uudesta asiasta ei ole tosiaankaan kyse. Vielä meillä kuitenkin on vielä puutteita opetus- ja oppimismenetelmäesimerkeistä ja erityisesti verkon ja lähiopetuksen yhdistämisen mielekkäistä malleista. Tässä blogissa pyrin pohtimaan uudenlaisia sulautuvan opetuksen menetelmiä ja malleja.

Nykyaikainen opettajan työskentelyvälineinä eivät ole  enää pelkästään aivot, paperia ja kynä, vaan toimiessaan luokka-, neuvotteluhuoneissa tai verkossa hän käyttää tietokoneella ja webissä toimivia ohjelmia, verkko-oppimisympäristöjä, sosiaalisen webin ohjelmia, verkkosivuja, sähköpostia, googlea, kirjastotietokantoja, henkilökohtaisia julkaisujärjestelmiä, viitteidenhallintajärjestelmiä ja kuvapankkeja.

Kasvokkainen ja verkkovuorovaikutus ovat sulautuneet myös tutkimuksessa. Tutkijan toimintaympäristönä on sekä paikallinen ympäristö, että myös verkkoympäristö. Molemmissa ympäristöissä tutkija tapaa ihmisiä. Molemmissa tiloissa tarvitaan myös erilaisia välineitä: huonekaluja, kirjoja, lamppuja, sähköä, tietokone, tietoverkko, verkko-ohjelmia. Nämä välineet luovat tutkijan henkilökohtaisen tutkimusympäristön. 

Sulautuvat ympäristöt laajentavat toimintakenttää, mutta ovat samalla haastavat pohtimaa: Miten niitä hallinnoidaan? Miten niissä käyttäydytään? Näitä asioita haluan erityisesti pohtia tässä blogissa.