Akateemisen kyykän MM-kilpailut

Mitä?
Akateemisen kyykän MM-kilpailut 2013. Kyykkä on hyvin yksinkertainen ja mölkkyä muistuttava peli, jossa tarkoituksena on heittää pesäpallomailan näköisellä kartulla kyykkiä niin, että ne lentävät ulos pelialueelta. Peliä pelataan neljän hengen joukkueissa ja tarjolla on kaksi sarjaa: yleinen sarja ja naisten sarja.
Tämän vuoden TOP3 yleinen sarja: 1. VaPuPiPu 2. Jarrupartio 3. anaalivandaalit ja naisten sarja: 1. DDR:n miesvoimistelijat 2. Harakat 3. Seppottaret
Missä?
Tampereen Hervannassa, TTY:n tiluksilla.
Milloin?
Vuosittain helmikuun alussa, tänä vuonna 09. päivä. Ensimmäiset pelit alkoivat klo 9 aamulla.

Aurinko vasta nousee, kun joukkueemme saapuu TTY:n alueelle Hervantaan pelaamaan kyykkää. Näyttää siltä, että moni on tullut jo paljon aikaisemmin harjoittelemaan pelejä varten, ja ympärillä näkyy hyvin paljon erilaisia haalareita ja muita asuja. Monella näyttää olevan omat pelivälineetkin mukana, joka tietysti lisää hieman painetta joukkueellemme: yksi pelaajistamme on lukenut säännöt ennen paikalle tulemista.
Pelialue TTY:llä on todella iso. Omaa pelikenttäänsä saa etsiä tovin jos toisenkin, mutta onneksi apuna on kartta alueesta ja avuliaita teekkareita. Pelialueen on myös oltava todella suuri, sillä osallistujajoukkueita on useita satoja. Pelikenttien lisäksi pihalta löytyy myös palju, jossa monet käyvät kastautumassa kylmän ilman keskellä. Hernekeittoa tarjotaan pelaajille ravintola Edisonissa, jotta vatsa tyhjänä ei tarvitse pelata.
Pelien alkaessa huomaan, että liian tosissaan ei tunnu olevan kukaan: ensimmäiset vastustajamme juttelevat iloisesti ja hyvän tavan mukaisesti kättelevät kaikki pelaajamme läpi.

Ensimmäisistä heitoista huomaa, ettei laji olekaan ihan niin helppo. Vastustajamme heittelevät kyykkää kuin vanhat tekijät ja itse hädin tuskin osun kyykkiin. Ensimmäisen pelimmekin jälkeen kaikilla tuntuu olevan tarkoitus vain pitää hauskaa, ja jos siinä sivussa menestyy niin sekään ei haittaa. Joitakin kommelluksia sattuu, kun alkoholi virtaa ja pari kiloa pesäpallomailaa painavampia karttuja heitellään. Vähintäänkin nilkat saavat tässä lajissa helposti kyytiä, jos ei pidä varaansa.

Edellisillan Herwantapelin pelaaminen on aiheuttanut joissakin TKO-älyn joukkueissa pelaajakadon ja apuun joudutaan pyytämään muidenkin pääaineiden opiskelijoita. Ylipäätänsä joukkueet tuntuvat menevän sekaisin, kun pelaajia lainaillaan toisista joukkueista. Kukaan TKO-älyn joukkueista ei kuitenkaan pääse ensimmäisen kierroksen jälkeen jatkoon, vaikka se lähellä onkin: IltaaJäbille niminen joukkue jää vain yhden pisteen päähän jatkopaikasta. Hervannasta suuri osa siirtyy keskustaan tamperelaisten käpistelijöiden saunalle. Sieltä useat lähtevät takaisin Helsinkiin, mutta oma joukkueemme päätyy kyykän virallisille jatkoille Tampereen Tivoliin. Jatkopaikassa näkyy paljon tuttuja kasvoja pelipaikalta ja ilta jatkuu yön pikkutunneille asti. Sieltä voikin sitten siirtyä hotelliin nukkumaan, jotta paluu Helsinkiin ei tuntuisi ihan yhtä raskaalta seuraavana aamuna.