Call for cases – kansainvälisen (verkko)opetuksen kehittäminen

Opetusteknologiakeskus on mukana suunnittelemassa valtakunnallista koulutuskokonaisuutta työnimellä “kansainvälisen (verkko)opetuksen kehittäminen”. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena tarjota ideoita ja virikkeitä kv-opetuksen kehittämiseen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen, edistää kansallista yhteistyötä eri toimijoiden välillä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti (tvt-tukihenkiöt, kv-opettajat, kv-suunnittelijat) sekä kannustaa opettajia kv-opetushankkeiden toteuttamiseen. Koulutuskokonaisuuden kohderyhmänä ovat yliopisto-opettajat, verkko-opetuksen tukihenkilöt sekä kv-yksiköiden toimijat.

Kansainvälisen (verkko)opetuksen kehittäminen -koulutuskokonaisuus toteutetaan SVY-verkoston kautta syksyn 2008 aikana ja se sisältää kolme aamupäivän/iltapäivän teemakokonaisuutta. Jokaisessa teemasessiossa esitellään videoneuvottelun välityksellä muutama aiheeseen sopiva opetuscase. Tiedotamme ohjelmasta ja aikataulusta potentiaalisia osallistujaryhmiä myöhemmin keväällä suunnitelmien varmistuttua.

Nyt etsimme sopivia opetus-caseja, joissa on toteutettu kansainvälistä opetusta tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen. Caset voivat liittyä esimerkiksi: onnistuneisiin pedagogisiin ratkaisuihin kv-opetuksessa, hyviksi havaittuihin teknisiin ratkaisuihin & välineisiin kv-verkko-opetuksessa, opetuksen laadun erityispiirteisiin tai laadunvarmistukseen kv-verkko-opetuksessa, kv-opetusverkostojen toiminnan / tutkimushankkeiden organisointiin tai kulttuurisiin tekijöihin kv-verkko-opetuksessa ja ohjauksessa.

Toivoisin, että laitatte viestiä kulkemaan omissa yksiköissänne/tiedekunnissanne sellaisille opettajille, tutkijoille tai suunnittelijoille, jotka saattaisivat olla halukkaita esittelemään kokemuksiaan muille. Laittakaa minulle alustavia vinkkejä sähköpostitse hyvistä kv-caseista tulemaan viim. pe 25.4.2008 mennessä. Olette luonnollisesti itsekin tervetulleet mukaan joko osallistujiksi tai esiintyjiksi.

T: Mari J.

mari.jussila (ät) helsinki.fi