Verkkokurssialueiden säilyttämisestä

Aiemmin keväällä puhuimme aamuklubissakin verkkokurssialueiden säilyttämisen periaatteista. Asia on nyt edennyt siten, että suunnilleen valmis teksti on alla. Lopullinen versio on tarkoitus sisällyttää Blackboardin ja Moodlen ohjeteksteihin. Tekstiin olisikin nyt hyvä saada teiltä kommentteja ja tarvittaessa jutellaan tästä myös perjantain aamuklubissa. Kommentoikaa joko tänne tai sähköpostilla Sarille tai minulle.

Helsingin yliopistossa käytössä olevat oppimisympäristöt ovat Blackboard ja Moodle. Lisäksi käytössä on ryhmätyöohjelmisto BSCW, jota käytetään myös oppimisympäristönä.

Tietotekniikkaosasto vastaa ohjelmistojen ylläpidosta ja opetusteknologiakeskus opettajien tuesta ja neuvonnasta. Opettaja/suunnittelija vastaa kurssialueen tilaamisesta, avaamisesta ja sulkemisesta. Opettaja hyväksyy tai kutsuu opiskelijat kurssille. Kurssialue pysyy pääsääntöisesti auki kunnes opettaja sulkee sen tai estää opiskelijoiden pääsyn alueelle. Kurssialueita ei suljeta ylläpidon tai tukipalvelun toimesta ellei uuteen ohjelmistoversioon siirtyminen tai muu tekninen toimenpidenpide sitä edellytä. Näistä toimenpiteistä käyttäjiä informoidaan etukäteen mahdollisimman aikaisin.

Opettajan tulee ottaa huomioon arkistointisäännökset, mikäli kurssialueelle tallennetaan tenttejä tai muita arviointiin vaikuttavia suorituksia. Oppimisympäristöä ei voi käyttää arkistointiin. Linkki näihin …. tai jotain ohjetta arkistoinnista….

Opiskelijalla tulee olla tieto siitä, miten kauan kurssi ja siihen liittyvät tehtävät, keskustelut, materiaalit ja opiskelijan suoritukset ovat saatavana. Opettajan on hyvä tiedottaa nämä asiat kurssin alkaessa ja opastaa myös, miten opiskelijat halutessaan saavat materiaalit tallennettua itselleen ennen alueen sulkeutumista.

3 thoughts on “Verkkokurssialueiden säilyttämisestä

1. Minulle jäi vähän epäselväksi, mitä arkistoinnilla tarkoitetaan. Koskeeko tämä kurssille kuulumatonta materiaalia, kurssilla tuotettua materiaalia, vai peruskurssimateriaalia, joka ei muutu kurssikerralta toiselle?

2. Kaikella opintosuorituksiin vaikuttavalla materiaalilla on arkistointi- eli säilytysaika. Esim. tentit tulee säilyttää 6kk, seminaarityöt 5v, tulosluettelot 10v tai jotain tähän suuntaan. Jos siis kurssialueella on tehty tentti, kurssialuetta ei saisi tämän tulkinnan mukaan tyhjentää (tuhota) ennen kuin 6kk arvosanojen antamisesta. Jos verkkokeskustelu tai muu opiskelijan tuottama materiaali vaikuttaa arvosanaan, silloin sekin kuuluu säilytettäviin.

Opettajan tekemää kurssimateriaalia tms tämä ei siis koske.

Tuo arkistointikohtahan tekstissä on vielä hieman kesken :) ja tarkennuksia ja kysymyksiä saa edelleen mielellään esittää.

3. Pingback: Marjan blogi » Motivaation nousu ja tuho

Comments are closed.