Terveiset EDEN konffasta Lissabonista!

Terveiset kaikille kuumasta, värikkäästä, aurinkoisesta ja tunnelmallisesta Lissabonista, jossa olin viime viikolla EDEN konferenssissa. Lissabonissa oli lähes joka ilta syytä juhlaan kun Portugali menestyi jalkapallossa ja lisäksi oli vielä Lissabonin suojeluspyhimyksen Pyhän Antónion kunniaksi koko yön kestävät juhlat. Kongressipaikkana toimi Belém Cultural Center, joka tarjosi komeat ja hyvin ilmastoidut puitteet kongressille. Osallistujia oli lähinnä Euroopasta noin 450 henkeä. Suomalaisiakin oli tuttuun tapaan melko paljon, noin parikymmentä henkeä.

Aamupäivän keynote puhujista jäi erityisesti mieleeni pieni, vaalea Anna Kirah. Hänen tittelinsä on Future Navigator ja hänellä on oma konsulttiyritys Tanskassa. Annan esitys käsitteli ihmisläheistä lähestymistapaa uusien palveluiden ja tuotteiden suunnittelussa. Kaikki hyvät innovaatiot syntyvät ihmisten tarpeista ja taito tunnistaa näitä on avaintekijä onnistumisessa. Anna on työskennellyt mm. Microsoftilla ja osallistunut esim Windows XP suunnitteluun…onko se hyvä esimerkki onnistuneesta suunnittelusta… Joka tapauksessa tarinat, joissa antropologi lähestyi teknologiaa ihmisten kautta olivat mukaansatempaavia ja kuuntelisin niitä mieluusti joskus vielä lisääkin.

Olin asettanut tavoitteekseni keskittyä Eurooppalaisiin hankkeisiin, jotta saisin jotakin vihiä siitä, missa ”euroopassa mennään”. Toinen tavoitteeni oli osallistua vuorovaikutteisiin workshoppeihin ja keskustella ihmisten kanssa. Valitettavasti lupaavat workshop otsikot olivat useimmiten pieniä esityksiä toinen toisensa perään. Välissä oli perinteiset pari minuuttia aikaa nopeille kysymyksille. Yhdessäkään kolmesta workshopista ei tarjottu mahdollisuutta osallistujien keskinäiseen keskusteluun.

Hextlearn workshop
Tässä työpajassa esiteltiin eurooppalaisia verkko-opetuksen laatuun liittyviä hankkeita. Joista laitan tähän lyhyesti jotakin. Valitettavasti esitysten kalvoja ei ole saatavana, enkä tehnyt kovin perusteellisia muistiinpanoja. Ensimmäisenä esiteltiin MASSIVE hanke, jonka kantava idea on peer review eli vertaisarviointi. Tätä varten hankkeessa on luotu ohjeita ja kriteereitä sisältävä käsikirja, jonka avulla yliopistot voivat arvioida omaa toimintaansa verkko-opetuksen alalla tai tehdä vertaisarviointia hankkeessa luodun toimintamallin avulla. Hankkeesta ja käsikirja lisää osoitteessa http://www.massive-project.org/

EFMD (The International network for excellence in managememt development) tarjoaa kaupallisen alan e-learning ohjelmille CEL akkreditointia. Kyseessä on kaupallinen toiminta ja akkreditointi on maksullista.
http://www.efmd.org/
Viimeiseksi vielä esiteltiin korkeakoulujen verkko-opetuksen akkreditointiin tähtäävä UNIQUE hanke http://unique.europace.org/. Tässäkin on kyseessä maksullinen toiminta ja akkreditoinnin hinnaksi laajuudesta ja korkeakoulusta riippuen tulee 10 000 – 15 000 € En vielä ole ehtinyt lähemmin tutustua näihin hankkeisiin mutta varmaankin ainakin arvioinnin kriteerit kannattaa katsoa tarkasti. Mitä korkeakouluun saapuva arviointiryhmä arvioi silloin kun kyseessä on verkko-opetus? Toinen mielenkiintoinen ja vaikeammin selvitettävä kysymys on se, miten sulautuva opetus otetaan näissä arvioinneissa huomioon? Onko hyödyllistä erottaa verkko-opetus omaksi arvioinnin kohteekseen vai pitäytyä opetuksen laadun arvioinnissa ja sisällyttää verkko-opetus osaksi sitä?

Seuraavan päivän työpaja (ei taaskaan keskustelua ) käsitteli EduContact hanketta. Kyseessä on eurooppalaisten Avointen yliopistojen hanke, jossa jaetaan verkko kursseja, joiden aiheena Eurooppa ja eurooppalaisuus. Kurssit ovat maksullisia. Tarjonnan voi käydä tarkistamassa osoitteesta: http://www.educontact.eu/ Keskustelua käytiin mm. siitä tarvitsevatko EU ulkopuoliset (entiset siirtomaat) eurooppalaista korkeakoulutusta? Onko kyseessä markkinointi vai kumppanuus? Euroopan ulkopuolella haluttuja yhteistyökumppaneita maksukykyisille maille (Lähi-Itä, Kiina) ovat nk. laatuyliopistot. Muiden kannattaisi kuulemma panostaa kumppanuuteen ja luoda suhteita tulevia markkinoita silmälläpitäen. 

Viimeiseksi vielä pari huomiota suomalaisesta virtuaaliammattikorkeakoulun esittelystä. Teija Lehto esitteli tarjontaa ja kertoi että http://www.virtuaaliamk.fi/ sivustolla on tarjontana satoja verkkokursseja. Aika mahtavaa, mutta  sivustolla tehdään HAKA hommia juuri tällä hetkellä, joten en päässyt vierailemaan. Mutta tuo täytyy kyllä katsoa! Virtuaaliamkit ovat päättäneet myös kansainvälistyä ja ovat liittyneet kansainväliseen EuNeOn – The European Network of Networks for Higher Education Online verkostoon, johon Suomen virtuaaliyliopistokin kuuluuTuleeko näillä verkostoille jatkossa olemaan roolia kansainvälistymisessä jää nähtäväksi sillä toimintaa vasta aloitellaan.