Ideariihen satoa

Eilen tapasimme Luonnontieteellisellä keskusmuseolla (ent. Eläinmuseo) tukiverkoston ideariihen merkeissä. Ideointia tehtiin kuuden teeman alla ja lisäksi oli muiden toiveiden tynnyri. Teemat olivat koulutusideat ja -toiveet, uudet toiminnallisuudet, tyypilliset ongelmapaikat (ja ratkaisut), tiedottaminen ja markkinointi sekä oppimisympäristöt tulevalla strategiakaudella 2010-2012. Keräsin kaikki ideat listaksi. Järjestelmäideat jaoin vastuuhenkilöille, jotka lupasivat kommentoida omalta osaltaan.

Koulutusten rakenteeseen ehdotettiin tietoiskuiltapäiviä, kuten Käyttäytymistieteellisessä on keväällä tehty. Tällaista olemme itse asiassa jo suunnitelleetkin syksylle, joten kesän jälkeen tästä tiedotetaan lisää. Lisäksi toivottiin verkkokursseja. Näistäkin on OK:ssa keskusteltu; palataan asiaan syksyllä. Sisältötoiveita olivat tekijänoikeudet (ks tekijänoikeusopas!) ja pedagoginen koulutus (“tiivis-Ypeda tukihenkilöille”). Akvaariotentistä lupasi Outi kertoa elokuussa Viikissä. Syksyn aamuklubit ja muut tukiverkoston tilaisuudet toivottiin lähetettäväksi myös ACP:n kautta, ja tämä minusta kannattaa toteuttaa, samoin info-iskut uusista toiminnoista ja järjestelmistä – ensimmäisenähän on tulossa ACP heti syksyn alkuun. Tukihenkilöiden tvt-ajokorttitoive toivottavasti hoituu sillä, että päästän teidät Moodlen TVT-ajokorttialueelle, joka on kopio opiskelijoiden TVT-ajokortista. Siellä pääsette tekemään lähtötasotestit. Lisäksi toivottiin koulutusta teemalla “Miten ruikutan rahaa”, eli jos tukihenkilöillä on kehittämisideoita, mistä voisi hakea tukea idean toteuttamiseen ja miten hyvä hakemus tehdään. Tällaistakin voisi mainiosti suunnitella ensi lukuvuodelle, ehkä keväälle.

Jalanjäljet

Tiedottamisesta keskustelimme paljon ja paljon tuli myös konkreettisia ideoita. Käyttökatkojen tiedotukseen toivottiin tarkennuksia. Puhuimme katko.helsinki.fi-palveluun päätyvistä ja ei-päätyvistä tiedoista. Totesimme, että sinne olisi tärkeä saada tieto kaikista jo olleistakin oppimisympäristöjen käyttökatkoista, jotta opetushenkilöstö voisi sitä kautta nähdä, mikä on ollut syynä opiskelijoiden mahdollisiin ongelmiin.

Tähän tukiverkoston blogiin ollaan tyytyväisiä, kun tänne voivat ja saavat kirjoittaa kaikki verkostolaiset. Koska blogiin tulee säännöllisesti merkintöjä, sitä tulee myös seurattua säännöllisesti. Sähköpostitiedotus toimii blogin hyvänä lisänä, eli on välillä hyvä, että tieto tulee suoraan vastaanottajille.

Tiedotus ja tuki toivottiin olevan välineillä itsellään, esim. Moodlessa Moodlesta. Toisaalta, jos samoja asioita käsitellään useammassa kuin yhdessä paikassa, tämä hankaloittaa ehkä tiedon löytämistä. Eli jos vaikka Blackboardista on sekä tukisivusto että wiki, mitä on missäkin ja pitääkö osata etsiä vastauksia kummastakin paikasta. Erittäin hyvänä ideana tuli, että huomatuista ja korjatuista bugeista on myös tärkeä tiedottaa. Niinpä jokaiseen OK:n palveluun tulee “recent updates”, jossa kerrotaan, mitä ongelmia on havaittu, mitä on korjattu ja jos korjaus vie pitkään, arviota aikataulusta.

Tulevan strategiakauden oppimisympäristöihin toivottiin yhden kirjautumisen periaate ja HAKA-autentikointi, kuten Moodlessa jo on. Samoin toivottiin järjestelmien integrointia ilmoittautumisjärjestelmään. Yleisesti nostettiin esille toive pitkäjänteisistä päätöksistä ja satsaamisesta mieluummin vähempiin ja monipuolisiin kuin useisiin järjestelmiin. Kahden väylän periaate kehittämisväylästä pilotteina ja käyttäjäväylästä muutamalla tuetulla ja käyttökokemusten mukaan kehitetyllä palvelulla kuvaa oikeastaan hyvin sitä, mitä OK jo tekee (paitsi, että tuettuja järjestelmiä on tällä hetkellä kohtuullisen runsasti :). Tällä hetkellähän pilotoinnissa on podcast ja ACP. Materiaalien julkaisujärjestelmästä on tuore rehtorin päätös ainakin tutkimusartikkeleiden osalta rinnakkaistallennuksesta avoimeen julkaisuarkistoon.

Toiveiden tynnyristä nousi tarve Victorin tai muun media-annotaatio-ohjelman saaminen tuetuksi palveluksi. Myös Second Life nimettiin, ja tästä muistankin mainostaa juhannusviikon tukiverkostotapaamista Second Lifessa.

6 thoughts on “Ideariihen satoa

  1. Vastauksia Ideahiiren kommentteihin blogipalvelun osalta.

    POLL-plugari, FLICKR-plugari, Parempi kalenteri
    => Lisään uusia lisäosia todennäköisesti vasta elokuussa kunhan WPMU saadaan ensin päivitettyä. Kaikki nämä olisivat kyllä hyödyllisiä, katsellaan.

    Lisäosien kuvauksia ohjeissa voisi parantaa
    => Täydennän ohjeita kesän aikana.

    Blogiryhmät, seurantasivu kuten lokarissa.
    => Yritetään saada blogihakemistoon jossain vaiheessa, tai erillinen työkalu syötteiden yhdistämiseen, sekä mahdollisesti sähköpostiin tilaamiseen. Tällä hetkellä löytyy ulkoisia palveluja, ks. sivun alareunassa http://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=28198233

    Yleisesti lokarin hyviä toiminnallisuuksia. Kategorian ylin merkintä kiinnitettävissä aina päällimmäiseksi (kuten lokarissa).
    => Jep, pidin itsekin enemmän lokarin blogeissa mm. luokan listauksista pelkkinä otsikoina. Nämä muutokset on kuitenkin hiukan isompitöisiä…

    Enemmän tallennustilaa
    => Ei ole ilmeisesti radikaalisti lisää tulossa. Kannattaa laittaa tiedostot muihin käytettävissä oleviin paikkoihin (ApuMatti, sekä mikroverkko- ja unix-kotisivutila), ja linkittää tiedostoihin blogista.

    Blogin ylläpitopuolen metatieto-lisäosa huonosti nimetty (muitakin huonoja nimiä?).
    => Meta-sanan kääntäminen rikkoi etusivun. Katson seuraavan päivityksen jälkeen onnistuisiko kääntäminen ongelmitta. Ja mitäköhän muita?

    Blogit olleet pitkään jumissa
    => http://blogs.helsinki.fi/blogituki/2008/06/05/blogipalvelussa-lyhyita-katkoksia-koko-kesan/

  2. Blogipalvelun tiedotuksessa tukiblogin http://blogs.helsinki.fi/blogituki/ ja tukiwikin http://wiki.helsinki.fi/display/blogs roolit on jaettu siten, että blogissa tiedotetaan ajankohtaisista asioista ja käyttösäännöistä, tekniset käyttöohjeet taas löytyvät wikistä. Molempien sivustojen syötteet on myös upotettu toistensa etusivuille.

    WPMU:n seuraavassa versiossa ohjauspaneeliin (dashboard) on myös mahdollista liittää syötteitä, ja tarkoitus onkin liitää ainakin tukiblogin syöte myös sinne, jolloin käyttäjät näkevät tiedotteet kirjautumisen jälkeen.

  3. Ai niin, jos blogin luokan (category) arkistosivulle haluaa saada kiinteän tekstin näkyviin, kannattaa antaa luokalle kuvaus, joka näkyy automaattisesti arkistosivuilla ylimpänä.

    Tämä tapahtuu ylläpidon kohdassa “Hallitse > Luokat”, muokkaamalla luokkaa… (X)HTML sallittu!

  4. Wiki sai myös muutamia hyviä kehittämisideoita, kiitoksia! Kommentoin tässä lyhyesti mutta jatkossa kannattaa huomata että Wikipalvelun ohjeista löytyy erillinen sivu Palautekanava johon kuka tahansa Hy:n wikin käyttäjä voi kirjoittaa toiveita, kehittämisideoita tai raportoida oudoista ongelmista.

    Wikin tiedotusta petrataan jatkossa ja lisäsin mm. Wikipalvelun ohjesivulle feedin ylläpidon tiedotuksiin. Eli välinettä itseään käytetään tiedotuksessa. Vaihtoehtoisen kanavan, eli ok.helsinki.fi/wiki rooli pitäisi vielä täsmentää, nyt sinne on lähinnä kopioitu tärkeimpiä tietoja, aktiivinen päivitys ja tiedotus on rajoittunut wikiin.

    Toiveisiin:
    Lisää teemoja
    => Tätä olisi hyvä tarkentaa, eli minkälaisia teemoja tarvittaisiin? Suunnitteilla on yksi vähän enemmän Hy:n virallista ulkoasua noudatteleva teema, jossa olisi mm. vasen navi-palkki ja suurin osa wikitoiminnallisuuksista piilossa. Kts. tarkemmin Palautekanavalta!

    Ryhmät ldapista (esim. laitoksen opiskelijat)
    => Toiminnallisuus on jo testissä, tark. info Palautekanavalla.

    Wikialueen luoja aina administrator -> vaikea selvittää ylläpitäjää
    => Tämä korjattiin toukokuussa, eli creator leimaa uusien alueiden nimiin ja kotisivuihin luojan tunnuksen.

  5. Pingback: Verkko-opetuksen tukiverkosto » Ideariihen satoa ristiinvalotettuna

  6. Pingback: <HRL> » Tukiverkoston ideariihi

Comments are closed.