Hyvän opetuksen juhla

4.12. vietettiin Hyvän opetuksen juhlaa yliopiston pienessä juhlasalissa. Tilaisuudessa jaettiin hyvän opettajan Eino Kaila -palkinto 2008, Opetusteknologiapalkinto 2008 sekä esiteltiin kauden 2007-2009 Opetuksen laatuyksiköitä. Opetusteknologiapalkinnosta kirjoitin jo OK:n uutisiin, ja tässä lyhyesti tilaisuuden muusta ohjelmasta.

Eino Kaila -palkinto myönnettiin tänä vuonna Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurien laitoksen tuntiopettaja, FL Kaj Öhrnbergille. Öhrnbergin kiitospuhe oli samalla pohtiva kannanotto islam-tutkimukseen teemalla “kenellä on lupa tai kuka osaa tutkia toisen uskonnon historiaa”, ja tästä päästiin pohtimaan akateemista vapautta myös työnantajan näkökulmasta, sivistysyliopistoa ja yliopiston autonomiaa.

Opetuksen laatuyksiköistä esittäytyivät lääketieteellinen tiedekunta, suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitos sekä kasvatustieteen laitos. Lääkis esitteli opetuksen pedagogisia periaatteita ja opettajien pedagogista koulutusta, jossa korostettiin, että peda on koulutuksessakin vietävä käytännön tasolle asti. Suomen kielen laitos kertoi vuosittaisesta Lammin seminaarista, eli laitoksen strategiapäivistä, joilla on vaikutuksensa koko vuoden työskentelyyn ja henkilökunnan ja opiskelijoiden hyviin väleihin päivittäisessä työskentelyssä. Kasvatustieteen laitoksen esimerkki oli kurssi Kohti tutkivaa työtapaa, jossa opiskelijat tutustuvat tutkimuksen tekemisen vaiheisiin yhdessä laitokselta valittavien nimikkotutkijoiden kanssa.

Hilpeänä yksityiskohtana mainittakoon, että lääketiede onnistui liittymään tietojenkäsittelytieteilijöiden kanssa samaan joukkoon, jonka puheessa vilisee käsittämättömiä kolmikirjaimisia lyhenteitä. Yleisössä supistiin “mikä ihmeen PBL”, mutta kukaan ei lopulta kehdannut paljastaa tyhmyyttään ja kysyä, mistä itsestäänselvyydestä olikaan jäänyt paitsi :)

One thought on “Hyvän opetuksen juhla

1. Ooh, joo lääkis pahoittelee…

Perusopintojen ekan vaiheen tavoitteet:

“Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedon hankkimiseen eri tietolähteistä, omaksuu analyyttisen ja kriittisen asenteen tietoon sekä ymmärtää tieteellisen ajattelutavan perusteita. Tähän tähdäten keskeisenä opetusmenetelmänä on ongelmalähtöinen oppiminen (problem based learning, PBL).”

Comments are closed.