Vierailu Terkkoon

Tukiverkosto kokoontui Meilahden kampuskirjasto Terkkoon  kuuntelemaan kirjastolaisten kuulumisia. Samana päivänä juhlittiin muuten uuden Helsingin yliopiston kirjaston avajaisia yliopiston juhlasalissa. Uusi kirjasto toimii yliopiston erillislaitoksena ja on maamme laajin, monitieteellinen yliopistokirjasto. Terkkokin kuuluu nykyisin osaksi tätä kirjastoa, vaikka fyysisesti sijaitsee edelleen omalla kampuksellaan.

Tiina Heino esitteli meille kirjaston tarjoamia palveluita. Opiskelijoiden toiveesta ja lievästä painostuksesta syntynyt Digitaalinen kurssikirjasto on ollut toiminnassa jo vuodesta 1998 lähtien. Muiden tiedekuntien osalta yhä vielä mietitään miten sellaisen saisi järjestettyä keskitetysti kaikille. Yksinkertainen ajatus siitä, että opiskelijoiden tarvitsemat luento- ja muut oppimateriaalit ovat yhdessä paikassa helposti saatavissa tuntuu vielä kaukaiselta haaveelta. Muualla yliopistolla opiskelijoiden tarvitsemia materiaaleja jaellaan pikalaskemisella ainakin kuuden eri välineen avulla. Pieniä edistysaskeleita toki on otettu ja yhteistyötä kirjaston ylläpitämän rinnakkaisjulkaisuarkiston kanssa on viritelty.

Lääketieteellisten julkaisujen uutuusseurantaan kehitetty FeedNavigator tuo helposti tietoa uusista lehdistä, uutisista ja tutkijoista. Terkkolaisten kehittämän ja ylläpitämän välineen avulla voi seurata jatkuvasti päivittyvää yli 4400 lähteen virtaa. Itselle tärkeimmät seurattavat lehdet ja aihealueet voi kerätä omaksi My Feed virraksi.

Uusin palvelu Scholar Chart toimii tutkijoiden rankinglistana. Mitä enemmän julkaisuja arvostetuissa lehdissä, sitä parempi sijoitus listalla. Lisäksi palvelun avulla näkee mitkä tutkimusalat ja aiheet ovat täällä aktiivisia. Listalle kuulemma liitytään mielellään eikä kukaan ole halunnut nimeään poistettavaksi. Ahkerimmat tutkijat ja tutkimusryhmät julkaisevat hämmästyttäviä määriä, jopa yli 50 julkaisua, vuoden aikana!

Lisäksi saimme rautaisannoksen tietoa Nellistä ja kaikki entisten kampuskirjastojen julkaisuarkistot yhdistävästä Heldasta. Nellin osalta puhutti kurssimateriaalien tuonti IMS-paketteina Moodleen. Olisiko sittenkin parempi että opiskelijat opetettaisiin itse hakemaan tietoa vai satsataanko valmiiden materaalipakettien tuontiin Moodleen?

Kermana kakun päällä: haluamiaan Terkon palveluja voi käyttää personoitavan MyTerkko-sivun kautta! Vierailu Terkkoon saikin monet huokailemaan kateudesta. Mutta kuten Tiina totesi: kateus tulee ansaita, sääliä saa ilmaiseksi.