Epäkonferenssissa Hämeentiellä

HY:stä meitä oli Marja, Antero, Jere, Olli ja minä mukana Aalto-yliopiston järjestämässä TIVI-O-AALTO-epäkonferenssissa, joka pidettiin TaiKin tiloissa Hämeentiellä. Meitä oli yhteensä noin 30 osallistujaa, ja keskustelu oli koko päivän hedelmällistä. Ohjelmaan oli ehdotettu reilusti aiheita, joista valikoitui pohdinnan, äänestyksen ja pohdinnan jälkeen noin kolme aamupäiväksi käsittelyyn. Iltapäivällä keskustelimme koko porukalla aamupäivällä nousseista ideoista. Aamupäivän käsittelyyn kukin osallistuja sai äänestää neljää aihetta, ja suosituimmat valittiin käsiteltäviksi. Selkeästi muillakin kuin minulla oli tässä ongelmana, että olimme äänestäneet suunnilleen kaikkia käsiteltäväksi valikoituneita aiheita… :) Jotkut osallistujat siirtyivätkin ryhmien välillä pyrkien seuraamaan niistä kaikkien keskusteluja, mutta minä päätin olla koko aamupäivän yhdessä ryhmässä, Lauri Saarisen tvt-opetusvälinepohdinnassa.

Aallossa on mielenkiintoinen tilanne, kun eri schooleilla on käytössä eri välineitä, ja toisaalta nykyisin hyviä vaihtoehtoja on herkullisen paljon. HY:ssä olemme miettineet samoja asioita kuin Aallossa nyt akuutisti pohditaan, ja tästä päädyttiinkin keskustelemaan, että yhteistyö pääkaupunkiseudun yliopistojen kesken olisi todella hedelmällistä. Lopulta yhteistyöidea tuli monesta suusta ja paikasta päivän mittaan, mikä oli aivan loistavaa!

Mitä sitten voisimme tehdä yhdessä? Konkreettisia ideoita: use caset (”miten välineitä on käytetty?”) yhteisessä wikissä, mediapalvelin, Helsinki Open Courseware –materiaalipankki. Siis ainakin. Totesimme, että osa meistä tapaa ITK:ssa, ja Lauri lupasi kutsua porukkaa koolle myöhemmin keväällä.

Jere osallistui aamupäivällä ryhmään, joka päätyi keskustelemaan ainakin EduFeedristä, ja Jere arveli kirjoittavansa aiheesta merkinnän Signaaliin.