Tukihenkilöverkoston uusi yhdyshenkilö

Jatkan Sari Koski-Kotirannan ansiokasta työtä tukihenkilöverkoston yhdyshenkilönä, jotta Sari pystyy keskittymään Eurea-projektiin. Olen siis Pauliina Kupilan äitiyslomasijainen ja aloittanut OK:ssa 15.3.2005 verkkopedagogiikan asiantuntijana. Toivon, että yhteistyömme jatkuu edelleen yhtä hyvin.
Arja Kukkonen
arja.kukkonen@helsinki.fi
p. 191 24190
gsm 040-532 6772

Posted in Uncategorized

Uusia tukihenkilöitä

Verkko-opetuksen tukityöstä vastaavan suunnittelijan virkaan
maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa on nimitetty 1.8.2005 alkaen KM Outi Nyrönen. Toivotamme Outin tervetulleeksi joukkoomme!
T: Arja

Posted in Uncategorized

Tukiverkosto yhteistyöseminaarissa Tallinnassa

Tallinnan vierailun satoa

Verkko-opetuksen tukihenkilöverkosto kokoontui yhteistyöseminaariin Tallinkin Romantikalle 8.-9.12.2004. Tarkoituksena oli arvioida kuluneen vuoden toimintaa, tehdä katsaus ajankohtaiseen opetuksen kehittämiseen Helsingin yliopistossa sekä suunnitella hieman tulevaakin. Matkan pääohjelmanumero oli kuitenkin vierailu Tallinnan pedagogisen yliopiston Koulutusteknologiakeskukseen. Tapaaminen oli alku naapurikaupunkien opetusteknologiakollegoiden yhteistyölle, joka saanee jatkoa ensi keväänä vastavierailun merkeissä.

Osanottajia pikkujouluhenkisellä seminaarimatkallamme oli yhteensä 24 kaikilta neljältä Helsingin yliopiston kampukselta, kaikkiaan kuudesta tiedekunnasta, eri kampusten tukipalveluyksiköistä sekä tietotekniikka- ja kehittämisosastoilta. Edustettuna oli myös Svenska social- och kommunalhögskolan.

Vierailuisäntämme oli Mart Laanpere, matematiikan ja fysiikan alan maisteri, joka toimii kuudetta vuotta Tallinnan pedagogisen yliopiston (TPU) Koulutusteknologiakeskuksen johtajana. Tervehdyksen meille vieraille kävi esittämässä myös TPU:n Avoimen yliopiston toiminnasta vastaava vararehtori Madis Lepik. Koulutusteknologiakeskus on sijoitettu hallinnollisesti Avoimen yliopiston yhteyteen, vaikka se toki palvelee laajasti ennen kaikkea yliopiston perusopetusta.

Yliopistolaitoksen kehittyminen Virossa ja Tallinnassa

Tallinnan pedagoginen yliopisto on perustettu vuonna 1919. Viron julkisista yliopistoista se on kolmanneksi suurin. Yliopistossa on kuusi tiedekuntaa ja noin 7500 opiskelijaa. Työntekijöitä koko yliopistossa on reilut 800. Parhaillaan valmistellaan kaupungin yliopistojen yhdistymistä Tallinnan (kaupungin) yliopistoksi, mikä on toteutumassa toukokuussa 2005. Mukana tässä allianssissa on pedagogisen yliopiston lisäksi historian ja humanistisen alan instituutit sekä Viljannin kulttuuriakatemia. Toteutuessaan tämä uusi yliopisto tulee olemaan yhä vahvempi toimija humanistis-yhteiskuntatieteellisillä aloilla ja sitä kautta kilpailija Tarton yliopistolle.

Virossa on kova kilpailu opiskelupaikoista, yliopistoon pääsyssä on ylioppilaskirjoitusten merkitys suuri. Virossa on käytössä suoritettuihin tutkintoihin perustuva tulosohjaus, kuten Suomessakin. Tutkintojärjestelmää on viime vuosina innokkaasti uudistettu, minkä seurauksena Tallinnan pedagogisesta yliopistosta on viime vuosikymmenen aikana valmistunut kolmenlaisia maistereita. Uudistusinnokkaat virolaiset veivät läpi eurooppalaisen tutkintouudistuksen nopeasti, mutta sitä pitää lähiaikoina korjata mm. opintopisteisiin siirtymisellä.

Opetusteknologiaa, verkko-opetusta ja verkostoja

Koulutusteknologiakeskus on perustettu Tallinnan pedagogiseen yliopistoon vuonna 1998, aluksi tietokoneavusteisten (TAO) kurssien suunnittelua varten. Yksikön nykyinen rooli on tarjota verkko-opetuksen teknisiä ja pedagogisia tuki- ja suunnittelupalveluja, hallinnoida kehittämishankkeita sekä järjestää täydennyskoulutusta. Koulutusteknologiakeskuksessa on 10 työntekijää. Viime aikojen suurin ja näkyvin ponnistus on ollut oman oppimisympäristön IVA:n rakentaminen FLE3:n pohjalle yhteistyössä suomalaisten FLE-kehittäjien kanssa. IVA:a käyttää TPU:ssa tällä hetkellä yli kolme tuhatta opiskelijaa, noin sadalla kurssilla.

Viron e-yliopisto on perustettu 2002. Se on Suomen Virtuaaliyliopiston tapaan konsortio, toistaiseksi kehityshanke, jossa on mukana 9 yliopistoa. Se on saanut aikaan yliopistoille yhteisen palvelimen oppimisympäristöjä ja verkkokursseja varten. Lisäksi se tarjoaa erilaisia kehittämispalveluja jäsenyliopistoille. Ajankohtaista on tieteenalaverkostojen perustaminen.


Lisätietoja:

Tallinnan pedagoginen yliopisto (Tallinna Pedagoogikaülikool)
http://www.tpu.ee/

TPU:n Koulutusteknologiakeskus (Haridustehnoloogia keskus)
http://www.tpu.ee/?LangID=1&CatID=1456

Uusi verkko-opetuksen tukihenkilö

Tervehdys kaikille,

Jahka tdk-neuvosto asian vielä vahvistaa, olen siis teologisen uusi tukihlö. Nimi on Sami Yli-Karjanmaa. Tulen oikeastaan Merenlahden Petrin tilalle, mutta koska Petri ryhtyy tutkijaksi vasta vuodenvaihteessa, olen syksyn ajan kolmantena Petrin ja Varkemaan Jussin lisäksi.

En tarkkaan vielä tiedä, mitä tämä homma pitää sisällään ja olenkin kiinnostunut muiden kokemuksista ja “vanhojen” neuvoista untuvikolle. Joka tapauksessa kuvittelen tässä voivan harjoittaa jonkinlaista luovuutta; ollaanhan tässä luomassa jotain uutta.

Tapaamisiin – virtuaalisesti ja livenä!

Terveisin

Sami Y-K.

Verkko-opetuksen linkkejä:

Tässä Almaa varten kerätty lista linkeistä. Laittakaa lisäyksiä tai ehdotuksia kommenttina.

terv. Sari

Verkko-opetuksen työkaluja ja materiaaleja

Suomen virtuaaliyliopiston tuottamia työkaluja opettajan avuksi:

Verkkovelho

http://www2.virtuaaliyliopisto.fi/velho/index.htm

Interaktiivinen opas verkko-opetukseen tutustuvan opettajan työskentelyn helpottamiseksi. Itseopiskeluun soveltuva Verkkovelho tutustuttaa
verkkopedagogiikkaan ja verkkokurssien tekemisen työkaluihin kysymysten avulla..
Oppaan kysymysten ja ideoiden avulla hahmotat tärkeimmät huomioon otettavat seikat verkko-opetuksessa. Oppimisalustoista esitellään lyhyesti ne, joiden käyttöä omassa yliopistossasi tuetaan.

Oppimisympäristöjen esittelysivut

http://www.vy.fi/index.php?alasivu=verkkoalustat

Sivustolla esitellään suuri joukko oppimisympäristöjä ja niiden käyttöön perehdyttäviä ympäristöjä ja oppaita.

Kurssin julkaiseminen SVY-portaalissa

http://www.vy.fi/index.php?profile=opetus&language=fin&pageref=ktarjontalisa

Verkkovälitteisen kurssin lisääminen SVY portaalin tietokantaan. Suomen virtuaaliyliopiston kurssitarjonnassa yliopistot julkaisevat osittain tai täysin verkkovälitteisiä kursseja, joihin voi osallistua opiskelijoita myös muista yliopistoista.
Kurssitarjonnan kautta perus- ja jatko-opiskelijat voivat hakea omaan opiskelusuunnitelmaansa sopivia opintoja eri yliopistoista.

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiapalvelu

http://www.virtuaaliyliopisto.fi/osahankkeet/strategiapalvelu/index.html

Palvelu on tarkoitettu suomalaisten yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan (tvt) opetuskäytön strategian kehittämisen tueksi.

ARVO

http://www2.virtuaaliyliopisto.fi/arvo/

Työväline, joka on suunniteltu auttamaan opetuksen verkkototeutuksen kehittämistyössä. ARVO avustaa käytettävyyden, pedagogisen käytettävyyden, graafisen suunnittelun, saavutettavuuden ja teknisen toteutuksen aihealueiden arvioinnissa.

IQ-form

http://www2.virtuaaliyliopisto.fi/iqform/

IQ Form -hankkeen palvelujärjestelmät tukevat opiskelijaa, opiskelijaryhmää ja opettajaa verkossa tapahtuvien opintojen aikana. Molempia järjestelmiä voi hyödyntää myös lähiopetuksessa.
Järjestelmän testien avulla saat selville omaan oppimiseesi ja ryhmätoimintaasi liittyvät vahvuudet ja heikkoudet. Saat myös ryhmäsi keskiarvotiedot, joihin voit verrata omia tuloksiasi.

Tievie-portaalin koulutusresurssit

Resurssit sisältävät valtakunnallista TieVie koulutusta varten tehtyä verkkomateriaalia sekä kattavan listan linkkejä.

http://tievie.oulu.fi/koulutusresurssit/koulutusresurssit.htm

IT-peda

http://www.uta.fi/itpeda/

IT-Peda -verkoston tehtävänä on edistää kussakin yliopistossa tehtävää tieto- ja viestintäteknologian hyväksikäyttöä opetuksessa ja tutkimuksessa. Sen tehtävänä on myös välittää opetusteknologian hyväksikäyttöön liittyvää informaatiota verkoston jäsenten kesken.

Helsingin yliopiston ja opetusteknologiakeskuksen tarjoamia palveluita ja työkaluja yliopistolaisille

Apu-Matti

http://ok.helsinki.fi/palvelu.php?palvelu=64

Apu-Matti on pilottikäytössä oleva työväline, jonka avulla opettaja kykenee julkaisemaan digitaalista oppimateriaalia verkkoympäristössä.

E-lomake

http://ok.helsinki.fi/palvelut.php?luokka=12&avaa=palvelut

Sähköisen lomaketyökalu E-lomake, HY:n tiedekuntien opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan käyttöön.
E-lomakkeen avulla opettajat, tutkijat ja opiskelijat voivat luoda, käyttää ja ylläpitää verkkolomakkeita.

Tekjiänoikeustietoa

http://ok.helsinki.fi/palvelu.php?palvelu=63

Sivulle on koottu pikaohjeita siitä, mitä tulisi ottaa huomioon kun suunnitellaan ja toteutetaan opetusta ja oppimateriaaleja verkkoon.

OODI

http://www.oodi.fi/hy/henkilokunta.htm

Oodi on suomalaisten yliopistojen yhdessä kehittämä opiskelun ja opetuksen tuen tietojärjestelmä. Kehitystyötä koordinoi yliopistojen muodostama Oodi-konsortio.

Tenttiakvaario

http://www.helsinki.fi/vok/akvaario/tenttiak/

Tenttiakvaario -hankkeen tavoitteena on selvittää tietokoneavusteisen tenttijärjestelmän käytön edellytykset osana Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan antamaa opetusta.

Keltalappu

http://ok.it.helsinki.fi/keltalappu/

“Keltalappu”-dokumentti on tietoverkossa oleva tekstipohja, jota voidaan: lukea tavalliseen tapaan selaimella (esim. Internet Explorer, Netscape tms.) kommentoida suoraan ja välittömästi verkossa, jolloin muodostuu tekstipohjaan perustuva verkkokeskustelu tai lausuntokierros. tai tulostaa paperille samaan tapaan kuin muitakin www-sivuja tulostetaan

Verkkoluento

http://www.valt.helsinki.fi/optek/verkkoluento/

Avoin nettisivusto, joka jakautuu kahdeksaan peruslukuun. Lukuihin pääset yllä olevista linkeistä. Vasemman sivupalkin linkeistä löydät oppaan tulostettavan pdf-version, jota päivitämme muutaman kerran vuodessa..

Pedagogisia sivustoja:

Pedagoginen muisti

http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/pedamem/index.html

Avoin foorumi, jossa korkeakouluopettajat esittelevät kiintoisia ja lupaavia opetuskokeilujaan ja –kokemuksiaan opetuksen kehittämistyön virikkeiksi

Pedaforum

Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkostojen sivusto

https://tammi.oulu.fi/pls/pedaforum/pedaforum.paasivu

Raimo Parikan sivusto

http://www.valt.helsinki.fi/blogs/verkkopeda/

Sivustolla on linkkejä verkko-oppimista käsitteleviin lehtiin sekä ylläpitäjän lyhyet kommentit.

OVI-hanke

http://ovi.joensuu.fi/

OVI-sivusto tarjoaa tietoa ja harjoituksia yliopisto-opiskelijoille opiskelun suunnitteluun ja toteutukseen.

Graduttaja

http://graduttaja.joensuu.fi/

Sivustoon on koottu kattava valikoima gradujen tekoon ja tutkimustyöhön sekä gradujen ohjaamiseen liittyvää materiaalia ja linkkejä. Sivuille kehitetään jatkossa myös erilaisia harjoituksia ja työvälineitä.

Verkkotuutori

http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/

Verkko-tutor johdattelee ymmärtämään uusien oppimisympäristöjen ja oppimiskäsitysten välistä yhteyttä. Sen tavoitteena on antaa oppijalle eväitä paitsi oman oppimistoimintansa pohtimiseen ja tarkasteluun, myös sen kehittämiseen.

Vierailulla teologisessa tiedekunnassa

Perjantaina 27.8.2004 klo 13 keskustakampuksen verkko-opetuksen tukihenkilöt vierailivat teologisen tiedekunnan verkko-opetuksen työpajassa. Vierailijoita oli kolmesta tiedekunnasta: oikeustieteellisestä, käyttäytymistieteellisestä sekä valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Toki vierailulla oli myös ok-keskuksen edustaja Sari mukana.

Teologisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki esitteli omaa toimintamalliaan, jonka jälkeen keskustelimme muiden tiedekuntien malleista.

Keskustakampuksen tukihenkilöt jatkavat tapaamisia syksyn mittaan. Odotettavissa on ainakin vierailu valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

Suositus tiedekunnille tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opintojen sisällyttämiseksi uusiin tutkintorakenteisiin

Tämä on Jannen vetämän työryhmän suositusluonnoksen versio 0.4, johon kaivataan nyt verkko-opetuksen tukiverkoston kommentteja pikaisesti, tarkemmin 2.9. klo 16.00 mennessä. Janne tekee kommenteistamme luonnoksen, joka esitellään yliopiston virtuaaliyliopistotyöryhmälle. Ehdotan, että esitämme kommentit tämä merkinnän alareunasta löytyvälle kommentointipalstalle, jolloin kaikki kommentit saadaan keskitetysi yhteen paikkaan.

Luonnos on saatavilla myös Word-dokkarina.

1. Miksi? – TVT-taidot osana tutkinnonuudistusta

Yliopistomme on aktiivisesti viime vuosina kehittänyt verkon käyttöä opetuksessa ja opiskelussa. Tiedekuntien ja laitosten opiskelijoista noin 10 000 hyödyntää verkko-oppimisympäristöjä opiskelussa. Olemme myös aktiivisesti mukana kansallisessa yhteistyöverkostossa, Suomen virtuaaliyliopistossa.

Yliopiston strategisena tavoitteena on, että kaikesta opetuksesta kolmasosa on vuoteen 2006 mennessä monimuotoista verkko-opetusta. Samoin tavoitteena on, että kaikilla valmistuvilla opiskelijoilla on ammatilliset tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot. Lisäksi tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tavoitteena on parantaa opetuksen ja opiskelun laatua sekä lisätä joustavien opintojen saatavuutta.

Osassa tiedekuntia on järjestetty systemaattisesti TVT-taitojen opetusta. Taitoja on edellytetty osana opintoja. Uudessa tutkintorakenteessa TVT-taitojen opiskelu vaatima työmäärä ja pisteytys tehdään näkyväksi. Tämä helpottaa myös tiedekuntien ja laitosten opetussuunnitelmatyötä. Tärkeä osa tutkinnonuudistusta on opiskelijoiden TVT-taitojen laajamittainen nostaminen uusien opiskelu- ja työelämävaatimusten tasolla.

Konsistori on päättänyt 18.8.2004, että tieto- ja viestintätekniikan opintojen laajuus on vähintään 5 opintopistettä. Näiden opintojen tarkoitus on antaa valmiudet opiskella tehokkaasti yliopistossa. Tieto- ja viestintätekniikan opinnot voidaan kytkeä muihin opintojaksoihin tai opintokokonaisuuksiin, jolloin niihin edellyttämä työmäärä lisätään opintopisteinä kyseisen opintojakson tai opintokokonaisuuden laajuuteen. (Varmista teksti Hannele Markkaselta)

Helsingin yliopiston virtuaaliyliopistotyöryhmä sekä tiedekuntien verkko-opetuksen tukihenkilöt ovat laatineet yliopiston suositukset tieto- ja viestintätekniikan opintojen sisällyttämiseksi uusiin tutkintorakenteisiin. Suositukset antavat tukea myös yliopistossamme käynnistetyn atk-ajokorttihankkeen toteutukseen tiedekunnissa (http://www.helsinki.fi/atk-ajokortti). Lisäksi suositus ottaa kantaa valtakunnallisen informaatiolukutaidon suosituksien kytkemiseksi osaksi tutkintorakennetta. Toivomme, että suositukset lisäävät avointa keskustelua tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämisestä tiedekunnissa ja helpottavat TVT:n taitojen integrointia opetussuunnitelmiin.

Lisätietoja suosituksista antavat:

2. Mitä? – Suositukset TVT-taitojen sisällöistä

TVT-taitojen kehittäminen sisällytetään osaksi tutkintorakennetta kahdella taitotasolla: perustaidot ja edistyneet taidot. Perustaidot määritellään tiedekuntien yhteistyönä atk-ajokortti-hankkeessa syksyn 2004 aikana. Tiedekunnat määrittelevät edistyneet taidot, jotka perustuvat tieteenalan erityistarpeisiin.

Opintopisteet

  • konsistori on päättänyt, että tieto- ja viestintätekniikan opintojen laajuus on vähintään 5 opintopistettä
  • tiedekunta määrittää itse, kuinka paljon enimmillään pisteitä TVT-taidoista sisällytetään tutkintoon ja kuinka opintopisteet jaetaan tutkinnon sisällä
  • mukaan pisteytykseen lasketaan sekä TVT-ajokortti sekä kandi- ja maisteriopinnoissa suoritettavat TVT-opiskelutaidot.

Integraatio

  • tiedekunnat voivat itse määrittää edistyneiden taitojen integroimisen ajoituksen kandi- ja maisteriopinnoissa
  • tiedekunnat määrittävät, miten TVT-taitojen sisällöt integroidaan opintojaksoihin

Perustaidot: TVT-ajokortin antamat valmiudet

  • opiskelijoille yhteinen taitosisältö
  • pakollinen
  • minimitaitotaso, jotta voi opiskella Hgin yliopistossa
  • sisältää esitietokokeen, jonka pohjalta opiskelija saa suosituksen, miten hän opiskelee TVT-taidot
  • koostuu moduuleista, jotka tuotetaan tiedekuntien yhteistyönä
  • TVT-taitojen opiskelumuotoina itseopiskelu, verkkokurssi tai lähiopetukseen osallistuminen , toteutetaan syksyllä 2005 uusille opiskelijoille
  • taidot on osoitettava näyttökokeessa

TVT-ajokortin sisällöt

  • Alla kuvatussa listassa on luonnos TVT-ajokortin perustaitosisällöistä. Sisältöjä syvennetään kandi- ja maisterivaiheiden integroiduissa opintokokonaisuuksissa.
  • HY:n verkkopalveluiden käyttö: ALMA, Oodi, sähköposti, tulostaminen, Internet-yhteyksien käyttö jne
  • Työkaluohjelmien perustaidot (mm. tekstin, kuvien, taulukkojen ym. käyttöön liittyvät perustaidot)
  • Tiedonhaku ja informaatiolukutaito (kirjastojen käytön perusteet, Nelli-portaali jne)
  • Tietoturva (mm. tiedostojen varmistaminen, suojautuminen Internetin vaaroilta jne)
  • Sisältöjä tarkennetaan tiedekuntien yhteistyönä atk-ajokorttihankkeessa.

Vastuut

  • opetuksesta vastaavat tiedekunnat, laitokset sekä kirjastot
  • tietotekniikkaosaston vastuulla ajokortin tenttimisjärjestelmä
  • opetusmateriaalin jatkotyöstäminen vuosittain ATK-ajokortin kehitysryhmän kanssa

Edistyneet TVT-taidot

  • toteutetaan integroiden kandidaatti- ja maisteriopintoihin
  • sovelletaan ja syvennetään TVT-ajokortissa saatuja perustaitoja
  • kehitetään akateemisia asiantuntijataitoja osana työelämän tarpeita
  • tiedekunnat määrittävät edistyneiden taitojen sisällöt ja laajuudet
  • edistyneiden taitojen opetussisällöt voivat pakollisia tai vapaaehtoisia
  • sisällöt pyritään tuottamaan moduuleina yhteistyössä tiedekuntien kanssa

Vastuut

  • tiedekunnat
  • moduuleja voidaan tuottaa myös
  • atk-ajokorttihankkeessa aloitetaan yhteistyö edistyneiden taitojen opetusmoduuleiden tuottamisesta
TVT-opetuksen järjestäminen tiedekunnissa *) 1. syksy 2. – 5. opintovuodet
Kaikkien tiedekuntien opiskelijoille yhteiset ja pakolliset osaamissisällöt ATK-ajokortti ; 4 moduulia ; tiedekunta määrittää pisteet (suos. 1-3)
Tiedekuntien itse määrittämät, opiskelijalle pakolliset ja vapaavalintaiset opetussisällöt Muut mahdolliset TVT-sisällöt Syventävien TVT-taitojen ja tiedekunnan tarjoaman opetuksen integraatio ; esimerkiksi “tilastollinen tiedonkäsittely” ; moduulin ja tutkimusmetodikurssin integrointi ; pyrkimyksenä tiedekunnissa tuotettujen moduulien jako tiedekuntien kesken

*) ATK-ajokortti + integroidut TVT-sisällöt = vähintään 5 op.

3. Miten? – Esimerkkejä opintoihin integroidusta TVT-opetuksesta

Seuraavat ovat esimerkkejä tavoista integroida TVT-taitojen opetusta laitosten muuhun opetukseen. Kaikissa esimerkeissä opetukseen osallistuvalla opiskelijalla oletetaan olevan hallussaan atk-ajokortin antamat perustaidot.

Esimerkki 1: Proseminaari ja tekstinkäsittely

Proseminaarin yhteydessä voidaan soveltaa ja syventää atk-ajokortin antamia tekstinkäsittelyn perustaitoja. Laadittavalla seminaaripaperilla harjoiteltaisiin tieteellisen kirjoittamisen lisäksi oikeaoppisia tekstinkäsittelymenetelmiä.

Toteutus: Laadittavalle proseminaarityölle asetetaan sisällöllisten vaatimusten lisäksi tekstinkäsittelyyn liittyviä teknisiä vaatimuksia mm. tyylien, ylä- ja alatunnisteiden, taulukoiden, kuvioiden, luetteloiden ja indeksien oikeaoppisesta käytöstä. Ennen proseminaaria tai proseminaarin aikana opiskelijat voisivat tutustua itsenäisesti valmiisiin verkkomateriaaleihin ja halutessaan osallistua proseminaarin yhteydessä järjestettävään, TVT-opettajan tai opiskelijatutorin vetämään lähiopetussessioon. Proseminaarin jälkeen tiedekunnan TVT-opettaja tarkistaa töiden teknisen toteutuksen.

Muita integrointimahdollisuuksia: Proseminaarin yhteyteen voidaan liittää myös kirjaston viite- ja kokotekstitietokantojen käyttöä ja opetusta, verkkojulkaisemista, sekä esitysgrafiikan tai posterin hyödyntämistä seminaariesityksessä.

Esimerkki 2: Tutkimusmetodikurssi ja anlyysiohjelmistot

Ennen kvantitatiivisten tai kvalitatiivisten tutkimusmetodien kurssia opiskelijoille opetetaan menetelmän analyysiohjelmiston peruskäyttöä. Ohjelmia käytetään varsinaisessa tutkimustyössä metodikurssin yhteydessä.

Toteutus: Analyysiohjelmat ovat toiminnoiltaan melko monimutkaisia, joten esitiedot antava osuus toteutetaan laajempana, useasta lähiopetustapaamisesta koostuvana kurssina. Kurssi voi perustua ohjelmistoa käyttävien tiedekuntien yhdessä laatimiin moduleihin. Annettavat TVT-opintopisteet jaetaan esitiedot antavat kurssin ja soveltavan metodikurssin kesken.

Muita integrointimahdollisuuksia: Metodikurssin yhteydessä voidaan opetella myös tiedon keruuta ja survey-lomakkeen laadintaa verkkolomakkeella.

Esimerkki 3: Tutkiva oppiminen ja yhteiskirjoittaminen ryhmätyöjärjestelmässä

Useilla kursseilla opiskelijat laativat kurssin loppuraportin ryhmätyönä. Erityisesti opiskelijoiden omaan tutkimustyöhön perustuvilla kursseilla tiivis viestintä ja yhteistyö opiskelijoiden välillä on tarpeen jo paljon ennen loppuraportin laadintaa. Tutkivassa ryhmätyöskentelyssä opiskelijat voivat hyödyntää erilaisia yhteistyöympäristöjä ja samalla syventää verkkoviestintätaitojaan.

Toteutus: Opiskelijat arvioivat erilaisia yhteistyöympäristöjä niitä käsittelevän modulin tietojen perusteella ja valitsevat joko keskenään tai yhdessä ohjaajansa kanssa työskentelyyn soveltuvat välineet. Mahdollisia välineitä ovat mm. intranetin ryhmätyökalut, weblogit, wikit ja yliopiston tukemat oppimisympäristöt ja vastaavat järjestelmät.

Muita integroivia sisältöjä: Kurssiin voi liittää myös kirjaston järjestämää informaatiolukutaidon ja tiedonhaun opetusta.

Esimerkki 4: Opiskelijan e-portfolion ylläpitäminen

Portfolio toimii paikkana, jonne opiskelija voi tallentaa opintojensa aikana tuottamansa kirjalliset ym. työt. Elektronisesti toteutetun työportfolion ylläpitäminen edellyttää opiskelijalta tiedonhallinnan ja toteutuksesta riippuen myös verkkojulkaisemisen taitoja.

Toteutus: Alustavan portfoliomoduuliin perustuvan koulutuksen jälkeen portfolion ylläpito edellyttää opiskelijalta koko opiskeluajan kestävää työskentelyä. Elektroninen portfolio voidaan toteuttaa esim. weblogina tai muutoin ylläpidettävänä avoimena verkkosivustona tai jollain erillisellä portfoliotyökalulla. Portfoliota voidaan arvioida ja hyödyntää opintojen ohjauksen yhteydessä. Suorituksena portfolio arvioidaan joko kandidaatin tai maisterin tutkinnon lopussa.

Muita integroivia sisältöjä: Portflio voi toimia opiskelijan TVT-taidot osoittavat työt kokoavana paikkana. Erityisesti verkossa julkaistavaan portfolioon voidaan liittää monipuolisesti erilaisissa mediaformaatissa tuotettuja TVT-töitä ja vastaavia.

Tervetuloa!

Tervetuloa Verkko-opetuksen tukiverkoston uututtaan karheaan weblogiin. Tarkoitus olisi, että käytämme sivustoa verkostmme sisäiseen viestintään ja tiedotukseen, mutta jos joku ulkopuolinenkin löytää blogimme, sen parempi.

Erityisesti blogi perustettiin foorumiksi, jossa jakaa kokemuksia erilaisita hyvistä käytännöistä, mutta blogissa voi kyllä kirjoitella ja keskustella kaikesta toimintaamme liittyvästä ilman sen kummempia rajoitteita.

Olen määritellyt sivuston sisältökategorioita näin alustavasti kolme:

  • Hyvät käytännnöt
  • Tekniikka ja välineet
  • Tiedotteet

Näitä voidaan lisätä tai muuttaa tarpoeen mukaan.

Sivuston oikeaan sivupalkkiin olen kerännyt joitain linkkejä tukiverkoston omien yksiköiden sivuille, mutta kuten huomaatte, lista on aika laiha. Tuonne voi lisätä uusia itse (päivitys-ympäristön kohdasta Linkit) tai voitte ilmoitella sivustojenne osoitteita minulle, niin lisään ne paikalleen.

Sivustoa päivitetään kehittämälläni Lokari-julkaisujärjetselmällä. Olen laatinut kirjoittajille suppean pikapikaoppaan, jolla uusien merkintöjen kirjoittamisen pitäisi onnistua. Jos ja kun kysyttävää tulee, ottakaa yhteyttä.