Väkivallan ennaltaehkäisy ja haastavien tilanteiden kohtaaminen

Julkisuudessa olleet kouluampumiset sekä useissa kouluissa arkiset, pienemmät uhkatilanteet mietityttävät kouluhenkilöstöä. Miten edistää omaa ja oppilaiden turvallisuutta? Miten voin ennakoida riskejä ja varautua niihin? Osaanko toimia oikein, jos jotain tapahtuu? Onko oppilaitoksemme muulla henkilökunnalla tai oppilailla riittävää osaamista turvallisuusasioissa? Mitä teen, kun esimerkiksi oppilas tai huoltaja käyttäytyy uhkaavasti?

Koulutus on suunnattu koko opetustoimen (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset) henkilöstölle. Se on mahdollista suorittaa kolmella eri tavalla:
a) osallistuminen kahteen Helsingissä pidettävään lähipäivään + verkkotehtävät + kehittämistehtävä
b) osallistuminen etäyhteyden välityksellä reaaliajassa kahteen lähipäivään + verkkotehtävät + kehittämistehtävä
c) lähipäivästä otettujen tallenteiden katsominen + verkkotehtävät + kehittämistehtävä)

Koulutuksessa opitaan kartoittamaan erilaisia turvallisuusriskejä ja valmistaudutaan toimimaan mahdollisesti eteentulevissa vaaratilanteissa. Lisäksi harjoitellaan keinoja kohdata uhkaavasti tai väkivaltaisesti käyttäytyvä oppilas tai vanhempi.

Pääkouluttajina toimivat FT, KM, Master of Securit, rehtori Matti Waitinen Helsingin Pelastuskoulusta sekä turvallisuuasiantuntija Erkki Ripatti, joka on tehnyt pitkän uran turvallisuusasioiden parissa kouluttajana, tietokirjailijana ja turvallisuuspäällikön tehtävissä.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen (ilmoittautuminen päättyy 8.10.2015)

Lisätietoa:
Suunnittelija Tiina Savola