Ruudunkaappausvideot (ja vähän muutkin tietokoneella tehtävät videot)

Rastille haarukoidut teemat ovat

• Ruudunkaappausvideot, etenkin OBS:llä ja QuickTime:llä
  • Office Mix -ohjelmat

Rastilla aloitetaan yksinkertaisista ruudunkaappausvideoista, mutta sisällöt voivat suuntautua myös muihin tietokoneella tehtäviin videoihin. Ruudunkaappausvideot ovat yksi kategoria omilla laitteilla kuvaamista, vaikka ruudunkaappausvideoita voi tehdä myös UniTube-tallentimilla. Jossakin vaiheessa asiat alkavat kyllä mennä päällekäin ainakin Adobe Connect -rastin kanssa. (Connect muuten sopii hienosti myös opettajan koneen ruudun jakamiseen kontaktiopetuksessa vaikkapa tilastomenetelmissä tai muissa asioissa, joissa ruudulla on paljon pientä piperrystä.

Syyskuussa 2017 tehty kartta Helsingin yliopistossa käytetyistä ruudunkaappausohjelmista ja -palveluista.

OBS-koulutuksen sivut

Mikrofoniratkaisuja miettiessä kannattaa tutustua Mikitysminuutteihin, erityisesti jaksoihin 5 – ääntä verkkokokouksiin ja 4 – luetun tekstin äänittäminen