Seitsemäs ja viimeinen kurssikerta!

Wuhuu, kurssi selätetty!

Viimeisellä kerralla saimme vapaat kädet harjoittaa omia gis-taitojamme ja samalla arvioida, kuinka hyvin kurssilla opitut asiat ovat jääneet mieleen.

Päätin palata viime kerran Etelä-Amerikan reissulta takaisin koti-Helsinkiin, ja tarkastella Helsingin autoliikenteen pääväylien liikenteen määriä. Latasin Helsingin kaupungin rajapinnasta liikennemäärät -viiva-aineiston vuodelta 2019. Visualisoin liikennemäärät viivan paksuudella siten, että paksuin viiva esittää suurinta liikennemäärää (kuva 1). Liikennemäärät on laskettu vuoden keskimääräisen arkivuorokausiliikenteen mukaisesti, eli esimerkiksi Kehää 1 on keskimäärin ajanut päivittäin yli 100 000 ajoneuvoa vuonna 2019. 


Kuva 1. Helsingin pääväylien liikennemäärät (vuoden keskimääräinen arkivuorokausiliikenne) Lähde: kartta.hel.fi

Kehä 1 onkin Suomen vilkasliikenteisin tie (mm. Wikipedia). HS:n mukaan Helsingin pääväylien liikenne väheni lähes 10 000 autolla päivässä korona-aikaan. Nykyään määrä on mitä luultavimmin palautunut jo ennalleen, ja vuoden 2019 lukemat ovat nähdäkseni verrattavissa tämänpäiväisiin. Paljon liikennettä on havaittavissa myös Espoon ja Helsingin yhdistävällä kantatie 51:llä, joka toimii tärkeänä työmatkaliikenteen väylänä Espoon ja Helsingin välillä. Sama pätee kantakaupungin ja Itä-Helsingin yhdistävään Itäväylään (Kantatie 170), etenkin Herttoniemen ja Kalasataman väliseen osuuteen. Kartassa erottuvat muutenkin selkeinä kantakaupungin tärkeimmät tulo- ja lähtöväylät.

Oma karttani oli melko yksinkertainen, mutta parasta mitä sain aikaan tällä aikataululla. Katselin myös muiden tekemiä karttoja, ja esimerkiksi Roosa oli saanut aikaan hienon, kahden muuttujan koropleettikartan!

Kurssi oli antoisa ja hyödyllinen, vaikka minulla kestikin kevyet kolme vuotta saada kaikki valmiiksi. QGIS on ilmainen ja laadukas paikkatieto-ohjelmisto, joka jokaisen maantieteilijän on hyvä hallita. Olenkin tyytyväinen, että vaikkei GIS olekaan näillä näkymin suuressa roolissa opinnoissani, hallitsen tarvittavat paikkatiedon sovellutukset ja osaan yhdistellä aineistoja karttatuotoksiini.

Kiitos kurssista!

Lähteet

Harmonen, R. (2.3.2021). Seitsemäs kurssikerta – loppusuoralla!
https://blogs.helsinki.fi/harmoroo/2021/03/02/seitsemas-kurssikerta-loppusuoralla/ 

Wikipedia. Kehä 1. https://fi.wikipedia.org/wiki/Keh%C3%A4_I#cite_note-2 

Kivinen, L. (19.9.2022). Tuhannet autot putkahtivat kuin tyhjästä uudelleen Helsingin sisääntulo­väylille, kertovat yllättävät tilastot.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009044408.html

Helsingin kaupungin karttapalvelu.
kartta.hel.fi

Author: Sarianna Waldén

20-vuotias maantieteen 1. vuoden opiskelija Helsingin yliopistossa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *