Ulla Tuomarla on nykykielten laitoksen uusi johtaja

Ulla Tuomarla Kuva: Ville Korhonen

Ranskalaisen filologian yliopistonlehtori Ulla Tuomarla on valittu Helsingin yliopiston nykykielten laitoksen uudeksi johtajaksi. Merkittävin kielikysymys on, miten suomalaisten kielitaidon kaventuminen saadaan pysäytettyä, Tuomarla sanoo.

Ranskalaisesta filologiasta vuonna 2000 väitellyt Tuomarla saa vuoden alussa johdettavakseen Suomen suurimman kielten tutkimukseen ja opetukseen keskittyneen yksikön. Nykykielten laitoksessa opetetaan kaikkiaan 23 kieltä ja kulttuuria sekä kielitiedettä ja kieliteknologiaa. Opiskelijoita eri oppiaineissa on lähes 2 500 ja opettajia ja tutkijoita yli 170.

– Toivon, että jatkossa laitoksemme osaaminen näkyisi ja tutkijoitamme kuultaisiin useammin myös yliopistomaailman ulkopuolella. Meidän on pystyttävä osoittamaan, miksi kielten ja kulttuurien asiantuntijoita tarvitaan.

Helsingin yliopiston lisäksi Tuomarla on opiskellut Skotlannissa Edinburghin yliopistossa sekä Paris 3 -yliopistossa Ranskassa. Tutkimuksessaan Tuomarla on keskittynyt mediassa käytettävään argumentointiin, lainauksiin sekä vihapuheeseen.

Laitoksen johtaja valitaan neljän vuoden toimikaudeksi. Nykykielten laitoksen johtajana vuodesta 2010 työskennellyt Arto Mustajoki siirtyy vuoden alussa humanistisen tiedekunnan dekaaniksi.

Ulla Tuomarla Tuhat-tutkimustietojärjestelmässä »