Kohti uutta kansalaisuuskasvatusta

Tutkimushankkeen tavoitteena on kansalaiskasvatuksen teorioiden tutkimus, arviointi ja kehittely. Tutkimuksessa tarkastellaan kansalaisuuskasvatuksen teoreettisia ja filosofisia haasteita globaalin talouden ja kulttuurin läpäisemissä, pluralistisissa yhteiskunnissa sekä analysoidaan eri teoriaperinteiden lähestymistapoja kansalaisuuskasvatuksen filosofiaan. Kansalaisuutta koskevassa filosofisessa keskustelussa keskeisille pluralismin ja universalismin sekä yksilön ja yhteisön välisille jännitteille etsitään uusia, nykyisen kontekstin huomioivia tulkintoja. 

Hanke nojautuu filosofisen pragmatismin, mannermaisen hermeneuttisen filosofian sekä kriittisen kasvatustieteen traditioihin. Hankkeessa tähdätään erilaisten teoreettisten näkökulmien moniäänisyyteen ja dialogisuuteen. Dialogisuuden tavoitteena on muodostaa moniulotteinen näkemys kansalaisuuskasvatuksen ajankohtaisista filosofisista haasteista sekä arvioida ja kehittää eri perinteistä kumpuavia näkemyksiä muiden teorioiden lähtökohtien valossa. Tutkimuksen menetelmällisen perustan muodostaa teorioiden tutkimus, jossa hyödynnetään filosofisen tutkimuksen keskeisiä metodeja, kuten käsite- ja teoria-analyysia, filosofianhistoriallista tutkimusotetta sekä teoreettista rekonstruktiota.Tutkimuksen metodologisena tavoitteena ovat kasvatusfilosofisen teoriantutkimuksen ominaispiirteiden erittely ja kasvatusfilosofisen tutkimusmetodologian edelleen kehittäminen.

Tutkimus toteutetaan Helsingin yliopiston Käyttäytymistieteiden laitoksella vuosina 2012–2015 ja sitä rahoittavat Koneen säätiö ja Helsingin yliopiston tutkimusvarat.


 IMG_6350