Exempel på problem

Vardagens problem kan vara komplicerade. Ibland kan man få hjälp med problemen av myndigheter eller rådgivare och ibland uppstår det problem när man handlar med myndigheter. Nedan följer några fiktiva exempel på sådana problem som utreds med hjälp av den här forskningen.

Du köper en begagnad bil av en bilförsäljare. När du kört en stund märker du ett fel som måste repareras omedelbart. Du tar bilen tillbaka till försäljaren och klagar. Säljaren hävdar att du har fel. Du kontaktar försäljarens chef som inte hjälper. Slutligen kontaktar du konsumentskyddet och ärendet blir löst.

Grannen bygger ett lider. Du tycker att den byggs alltför nära ert gemensamma staket och i samma veva faller ett träd från grannens gård på din gård. Trädet förstör ditt staket samt ett gammalt äppelträd som burit äppel sedan din barndom. Efter att ni diskuterat saken, byter grannen ut ditt staket mot ett nytt, men äppelträdet får du inte tillbaka.

Lägenheten ovanför din genomgår renoveringar och vatten läcker ut genom taket till din lägenhet och orsakar omfattande vattenskador. Du försöker få pengar för att reparera vattenskadorna i din egen lägenhet, men ingen tar ansvar för det och ärendet pågår fortfarande.

Du arbetar som frilansare. Du har kommit överens med ett företag om att skapa webbsidor och gjort ett skriftligt avtal. Du får dock mycket mera arbete att göra än du tycker att avtalet innebär. Företagaren ger alldeles osakliga kommentarer om dina personliga egenskaper. Lyckligtvis ber du om råd av fackföreningens jurist och saken rättas till.

FPA misstolkar information som du gett och som ett resultat blir behandlingen av din invalidpension försenad. Du försöker korrigera saken i efterhand, men ärendet är fortfarande outrett.

Du söker om jobb hos ett företaget, men arbetssavtalet är ofullständigt och kompletteras inte trots dina önskemål. Övertid betalas sällan. Du får hjälp av en jurist från din fackförening.

Du får en faktura för en produkt som du anser att du inte har köpt. Du kontaktar och förhandlar med avsändaren av fakturan. Kundtjänsten tar inget ansvar för saken. Du får ännu en ny faktura och ett kravbrev innan ärendet slutligen löses till din fördel med hjälp av myndigheterna.

Du går igenom en smärtsam skilsmässa. Din före detta make påstår sig ensam ha betalat för den lilla båten ni köpte sommaren innan samt för många andra saker, även om du är helt säker att ni betalat lika mycket båda två. Du hittar inte nog med bevis på detta och i uppdelningen blir du tvungen att betala allt för mycket utjämning. Slutligen ger du bara upp och saken avgörs till förmån för din före detta före detta make.

Efter skilsmässan kommer ni inte överens om vårdnad och umgängesrätt för barnen och inte heller om betalandet av underhåll. Ärendet behandlas med barnatillsyningsmannen och slutligen ger tingsrätten ett beslut angående saken. Ingen är egentligen nöjd med beslutet men det känns att saken är slutbehandlad.

Du har grundat en restaurang. Din affärspartner är din långvariga vän. Du tar hand om matsidan och din vän om finanserna. Ibland verkar kassan sakna pengar. Du frågar din vän vad det handlar om, men din vän påstår sig inte veta något om saken. Slutligen för du ärendet till polisen, även om du är rädd att din vän kommer att bli sårad.