Moodle- tapaamisen antia

No niin, ensimmäinen konferenssipäivä onnellisesti takana. Osallistuin kahteen workshopiin, WebCT ja Moodle -käyttäjien tapaamisiin. Tämän kirjoituksen aiheena on Moodle-tapaaminen jossa piipahdin päivän aluksi ja lopuksi.

Janne Orkola Mediamaisterista avasi päivän esittelemällä sekä Moodlen että yrityksensä kuulumisia, mukavasti näyttää menevän molemmilla. Vielä tänä vuonna ilmestyvässä Moodlen versiossa 1.6 on monia mielenkiintoisia uudistuksia, mm. blogit joihin kirjoitettujen viestien näkyvyyttä voi suhteellisen vapaasti säätää, esim vain kurssilaisille, kaikille kyseisen Moodle-asennuksen käyttäjille tai vaikkapa koko maailmalle.

Janne esitteli myös arvion siitä, että tällä hetkellä Moodle on käytössä jo 60% Suomen oppilaitoksista, joko ainoana ympäristönä tai jonkin toisen rinnalla. Luku on mielestäni korkea, etenkin kansainvälisesti vertailtuna. Esimerkiksi Iso-Britannian korkeakoulujen yhteistyöelimen, Ucisan, viime syksynä laatiman kyselyn perusteella vain 8% Iso-Britannian korkeakouluista on Moodle käytössä (http://www.ucisa.ac.uk/groups/tlig/). Muista maista minulla ei ole tietoja, mutta lukujen ero käynnisti pohdinnan siitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet Moodlen nopeaan leviämiseen Suomessa?

Koko kysymys voitaisiin tietysti (yrittää) kuitata sillä, että Moodle on yksinkertaisesti niin ylivertainen järjestelmä muihin vastaaviin verrattuna, “parempi on vallannut markkinoita huonommilta”. En kuitenkaan suostu näkemään asiaa näin yksiulotteisesti vaan haluaisin pohtia asiaa hieman laajemminkin. Tässä muutamia mahdollisia Moodlen suosioon vaikuttaneita (suomalaisia) tekijöitä:

1. Ensinnäkin suomalaiset suosivat muutenkin verraten paljon avoimen lähdekoodin järjestelmiä ja ohjelmia, esim. Firefoxin suosio on kansainvälisesti verrattuna korkea. Mutta onkohan Moodle yhtä suosittu myös Saksassakin?
  2. Mediamaisteri on tehnyt hyvää työtä tarjoamalla Moodlen käyttäjille palveluita ja koulutusta sekä levittämällä tietoisuutta Moodlesta.
  3. Suomalaiset oppilaitokset ovat suhteellisen pieniä kooltaan, millä on vaikutuksia ainakin kolmeen asiaan. Ensinnäkin monet kaupalliset järjestelmät ovat hinnoitelleet itsensä pienten oppilaitosten ulottumattomiin. Toiseksi niiden työvoimaresurssit eivät riitä omien järjestelmien rakentamiseen (mikä taitaa edelleen olla melko suosittua Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa, esim. Sakai). Kolmanneksi Moodleen usein liitetyt epäilyt sen skaalautuvuudesta suurille käyttäjämäärille tuskin aiheuttavat huolia muutaman tuhannen opiskelijan oppilaitoksille (kenellä on dokumentoitua tietoa Moodlen suorituskyvystä?).

Ehkäpä tämä pohdinta herättää hieman keskustelua, vilpittömästi toivon kommenttejanne tähän liittyen! Lopuksi vielä sen verran, että palasin päivän lopuksi vielä Moodle-tapaamiseen. Pienryhmissä oli selvästi ahkeroitu ja keskustelu oli muutenkin vilkasta ja korkeatasoista. Tapaaminen oli varmasti antoisa myös muillekin osallistujille. Ja onnittelut vielä tuoreelle (media)Maisteri-Merjalle!

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.

One Response to Moodle- tapaamisen antia

1. antero says:

Joudun valitettavasti sulkemaan keskustelun tilapäisesti, avaan uudestaan kun saamme spammieston päälle.

Comments are closed.