Seminaari: Kriisi, trauma ja journalismi

27.1.2012 klo 9-12
Helsingin yliopiston päärakennus (Fabianinkatu 33, 4. krs), Pieni juhlasali

Miten uutismedia järjestäytyy kriisissä, millainen on kenttätoimittajan kokemus uutishuoneesta? Miksi joistakin kriiseistä tulee mediayhteiskunnassa kaikkialle vyöryviä spektaakkeleita? Seminaarissa pohditaan kriisien uutisointia ja raportointia sekä niiden tutkimusta media- ja tutkimuseettisten kysymysten kautta: kuinka kohdata hädässä olevat, miten kuvata ja haastatella heitä?

Seminaarin pääpuhujana toimii Gavin Rees, joka on Dart Center Europen johtaja. Dart Centerin tavoitteena on edistää ihmistä kunnioittavaa, ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista journalismia tapahtumapaikalla kriiseissä ja katastrofeissa sekä niitä uutisoitaessa että tutkittaessa. Dart Center tuli Suomessa tunnetuksi Jokelan koulusurmien jälkeisessä keskustelussa.

Seminaari on maksuton ja avoin kaikille ja tarkoitettu erityisesti tutkijoille, toimittajille, tiedottajille ja viestinnän opiskelijoille sekä muille kriiseistä kiinnostuneille toimijoille. Tervetuloa! Rekisteröityminen verkkosivujen kautta: www.helsinki.fi/crisisandcommunication

9:00 Aamukahvi
9:15 Gavin Rees, johtaja, Dart Center Europe: ”How trauma matters in crisis reporting?”
10:00 Kommentit, keskustelu
10:15 Leena Reikko, toimittaja, YLE: ”Journalist in Crisis Situation”
10:45 Kommentit, keskustelu
11:00 Tutkijapuheenvuorot: ”Why witnessing matters?” dosentti Johanna Sumiala, Helsingin yliopistosta ja tutkija Klas Backholm Åbo Akemista.
11:45 Loppukeskustelu

Seminaarin järjestää Helsingin yliopiston kriisitutkimukseen erikoistunut kansainvälinen Crisis, Communication and Society -verkosto yhteistyössä Avoimen yliopiston ja Viestinnän tutkimuskeskus CRC:n kanssa. Seminaarikielenä on englanti.

Lisätietoja: