CFP in Finnish

Kohti kasvatuksellista monimuotoisuutta? Monikulttuurinen/ interkulttuurinen kasvatus suomalaisessa koulussa ja opettajankoulutuksessa

MONIKULTTUURISUUDEN TEEMANUMERO 3/2013

Monikulttuurisuus ja monimuotoisuus ovat koulun, opettajankoulutuksen ja tutkimuksen akuutteja kysymyksiä. Monimuotoisuuteen liittyvän tutkimuksen kentässä ilmenee määritteisiin liittyvää kirjavuutta, hämmennystä ja kenties jonkinlaista käsitteiden välistä kilpailuakin. Kasvatuksellisesta monimuotoisuudesta käytetään Suomessa monia eri ilmaisuja: kulttuurienvälinen-, monikulttuurinen- tai interkulttuurinen kasvatus, mutta myös globaali- tai kansainvälisyyskasvatus.

Kasvatus-lehden teemanumero kootaan tutkimusartikkeleista, tieteellisistä katsauksista sekä puheenvuoroista. Erityisesti toivotaan artikkeleita, jotka käsittelevät sekä monikulttuurisuuden ja monimuotoisuuden toteutumista koulussa ja koulutusjärjestelmässä että alaan liittyvää käsitteistöä.

Mahdollisia aiheita:

–       Mikä on monikulttuurisen koulun tulevaisuus?

–       Syrjäytyvätkö vähemmistöjä edustavat oppilaat muita oppilaita helpommin? Miksi? Mikä on koulun rooli syrjäytymisen ehkäisemisessä?

–       Minkälaisia sisältöjä opettajankoulutuksessa tulisi olla, jotta se valmistaisi ammatissaan kykeneviä ja interkulttuurisesti sensitiivisiä opettajia tulevaisuuden moninaiseen koulutodellisuuteen?

–       Onko Suomessa esiintynyt kilpailua monikulttuurisuuskasvatuksen ja interkulttuurisuuskasvatuksen välillä? Milloin ja miksi? Minkälaisia mielikuvia niitä edustavat ovat luoneet?

–       Minkälaisia moni- ja/interkulttuurisuuskasvatuksen näkökulmia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, suvaitsevaisuus, intersektionaalisuus jne.) on nähtävillä suomalaisessa kasvatuksessa?

–       Miten monikulttuurisuuskasvatusta ja interkulttuurisuuskasvatusta on tulkittu suomalaisissa opetussuunnitelmissa ja koulutuksessa?

Teemanumeron toimittavat professori Fred Dervin, monikulttuurisuuskasvatuksen yliopistonlehtori Heini Paavola ja dosentti Mirja-Tytti Talib. Teemanumeroon tarjottava, Kasvatus-lehden kirjoittajaohjeiden mukaisesti laadittu teksti on toimitettava viimeistään perjantaihin 30.9.2012 mennessä sähköpostilla osoitteeseen fred.dervin@helsinki.fi (puh. 050-3185204).