Etäopetusvinkit / guidelines for online teaching

Scroll down to see practical guidelines for online teaching in English.

—————————————————————————————————-

Vinkkejä suomeksi:

Ohessa DigiPhil-ryhmämme pedagogiseen tietämykseen ja kokemuksiin pohjautuvia vinkkejä filosofian etäopetuksen nopeaan haltuunottoon.

Online –opetuksen suurin haaste on luonnollisen vuorovaikutuksen luominen, säilyttäminen ja rakentaminen materiaaleihin.

Tästä syystä kokonaisen online –kurssin rakentaminen voi olla aikaa vievää ja työlästä. Ohessa kuitenkin vinkkejä ensi hätään!

1) Kaikkein nopein vinkki: Käytä zoomia! Helsingin yliopisto vastasi nopeasti etäopetustarpeeseen hankkimalla lisenssin tähän mainioon ohjelmaan.

Tätä ohjelmaa DigiPhil –ryhmällämme ei ole ollut käytössä aiemmin, mutta kokeilimme sitä eilen torstaina 19.3. ja se on kokeilemistamme etäopetusohjelmista mielestämme paras. Sen haltuunotto on helppoa, erityisesti jos Skype tai Googlen Hangouts on ennestään tuttu.

Zoomin avulla pystyy luennoimaan ja järjestämään pienryhmätapaamisia reaaliaikaisesti. Luennointi onnistuu todennäköisesti parhaiten siten, että luennoitsija jakaa oman näyttönsä (share screen), josta hän näyttää joko dioja tai kirjoittaa muistiinpanoja suoraan tabletille (tai digitaaliselle piirtotaululle).

Zoomissa on mahdollista pitää yhteyttä kaikkiin opiskelijoihin joko video- tai puheyhteydellä (pienemmät ryhmät) tai chattaamalla (kaiken kokoiset ryhmät, massaluennot).

Isommissa ryhmissä videoyhteys voi turhaan kuormittaa ohjelmaa, joten silloin on parasta sulkea opiskelijoiden videoyhteys – sen sijaan opiskelijat voivat pyytää puheenvuoroa esimerkiksi klikkaamalla chatissa käsisymbolia. Opettaja voi sitten tarvittaessa avata videoyhteyden puheenvuoron pyytäjälle.

Vinkki: Zoomissa on myös mahdollista nauhoittaa koko luento ja jakaa se tallenteena esim. Moodlessa (lue tallenteista myös alempana).

Huom: muista informoida opiskelijoita tallentamisesta. Jos tallenteessa näkyy opiskelijoiden nimiä, kuvia, ääntä tai videokuvaa, tarvitset nimenomaisilta opiskelijoilta luvan tallenteen jakamiseen.

Pedagoginen huomio: pelkkä luennoiva puhuva pää ei ehkä toimi zoomissa kovinkaan hyvin – tämä tosin selviää vain kokeilemalla – sillä luonnollisen interaktion (luennoitsijan liikehdintä, muiden opiskelijoiden näkeminen yms.) puuttuminen tekee ruudun pitkäaikaisesta tuijottamisesta puuduttavaa.

Pohdi siis, kuinka pystyisit käyttämään zoomin mahdollisuuksi vaihdellen ja monipuolisesti, esim. vaihtamalla näkymää välillä kalvoista kasvoihin, välikysymyksillä, ja antamalla välillä opiskelijoille puheenvuoroa. Vinkki: Katso tarkemmat ohjeet zoomin käyttöön blogimme ”Tekniset välineet” -osiosta.

Em. syystä pelkän luentotallenteen jakamisen sijaan on tarkoituksenmukaista pohtia muunlaista esittämistapaa. ks. seuraavat vinkit.

2) Nopea vinkki: nauhoita podcast tai ”visuaalinen podcast”.

Opiskelijat ovat tottuneita kuuntelemaan podcasteja eri aiheista, joten voit harkita myös luennon jakamista podcast –muodossa. Tallenteen voit tehdä vaikkapa älypuhelimella.

Powerpoint ja Keynote antavat mahdollisuuden nauhoittaa puhetta diojen päälle. Muuttamalla äänityksen jälkeen diat videoksi, voit jakaa videon ”visuaalisena podcastina”.

Vinkki: Ks. myös Ollin erinomaiset englanninkieliset ohjeet podcasteista (alla).

3) Nopeahko vinkki : tee luennostasi video.

Voit nauhoittaa videon kotonasi. Jo pelkän älypuhelimen kamera ja mikrofoni riittää tähän. Kännykän jalustasta on suurta apua.  Editointiohjelma Moviemakerin voit ladata (microsoft-) koneellesi ilmaiseksi. Videoidenkin tärkein ominaisuus on äänen (ei kuvan) laatu.

Hitaampi vinkki: Käytä hyväkseni yliopiston palveluja, esim. unitube-studiota. Lisätietoja tästä Opetusteknologiapalveluista.

4) Nopeahko vinkki: etsi tarkoituksiisi sopiva luento- tai muu video youtubesta.

Youtube on pullollaan maailmakuulujen filosofien luentoja erilaisista aiheista, sekä esimerkiksi visualisointeja erilaisista filosofisista ajatuskokeista. Voitko käyttää jotakin näistä opetuksesi tukena?

Menetelmän miinuspuoli: Aineistoa on niin runsaasti, että sen karsimiseen menee aikaa. Joudut katsomaan videot itse läpi tarkistaaksesi, että ne sopivat omaan opetukseesi.

Vinkit tallenteiden tekoon ja jakamiseen:

Hanki itsellesi ’yleisö’, vaikka yksikin henkilö, kun teet tallenteen. Yleisölle on helpompi luennoida kuin tyhjälle huoneelle ja näin tallenteestakin tulee elävämpi.

Moodlessa on mahdollista jakaa videot yliopiston UniTube-palvelua käyttäen. Lisätietoja Opetustekniologiapalveluista.

Videot on helpointa jakaa avaamalla yksityinen Youtube-tili, josta ne on mahdollista linkata esim. Moodleen. Huom Muista mainita jakamisen yhteydessä, että videota tai linkkiä ei saa jakaa ilman lupaasi. Huomioi, että videoiden leviämisen mahdollisuus on Youtubea käytettäessä kuitenkin aina olemassa. Älä siis jaa tätä kautta mitään, minkä sinä tai kukaan muu videolla/tallenteella esiintyvä halua päätyvän julkisuuteen.

Pedagoginen huomio: Pohdi, kuinka lisäisit tallenteiden interaktiota esimerkiksi välikysymyksillä tai opiskelijoille annetuilla pohdintatehtävillä. 90min pituinen luentotallenne on pedagogisesta näkökulmasta aivan liian pitkä.

Esimerkiksi rakentamallamme etiikan johdantokurssilla käsikirjoitimme luennot noin 15-30 minuutin mittaisiksi. Osa opiskelumateriaaleista koostui filosofihaastatteluista. Videoiden katsomisen välissä opiskelijat tekivät pieniä kirjoitus- ym. tehtäviä tai keskustelivat Moodlen foorumeilla.

Huomaa, että tämän kaltaiseen suunnitteluun menee kuitenkin helposti paljon aikaa. Esim. lyhyehkön videon käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen ja editointiin menee aikaa yhdeltä (suht rutinoituneelta) henkilöltä noin yksi työpäivä.

Kaikki toki riippuu siitä, kuinka perinpohjaisesti mietittyä ja valmiin näköistä jälkeä on tarkoitus saada aikaan. Nykyisessä tilanteessa vähempi todennäköisesti riittää aivan mainosti!

Vinkki: Jos olet kiinnostunut käyttämästämme tekniikasta ja videoiden kuvaamistekniikoista, katso blogistamme erilliset kirjoitukset näistä!

Blogimme päivittyy myös kevään 2020 kuluessa – päivityksiä on tulossa myös digitalisen filosofian opetuksen pedagogisesta taustasta.

Pysykää terveinä ja hyvillä mielin, kaikesta huolimatta!

Terkuin Tarna & DigiPhil työryhmä!


Practical guidelines in English

Some practical guidelines concerning online philosophy teaching 
Dear all,
on the basis of the work done in our DigiPhilo-project over the past years, we have found certain good practices for teaching philosophy online, which we hope will be useful to you all in this current situation, where we need to transform our teaching online in a very quick pace. Also check these pages: (https://www.helsinki.fi/en/centre-for-university-teaching-and-learning-hype/pedagogical-support-and-instructions-in-exceptional-situation)
These instructions are based on certain presumptions, mainly in Moodle, the platform used widely in the University of Helsinki for online teaching. However, a lot of what is said below is surely applicable to other platforms, such as weblogs.
The first thing with online teaching in the University of Helsinki is to have a working and clear Moodle pages, as they serve as the anchor of the online teaching. Familiarise yourself with the Moodle instructions; the pages are in fact quite flexible, and there’s a lot of things you can do with them: (https://docs.moodle.org/38/en/Main_page)
Lectures
  • The main thing to consider is whether you really need to give online lectures and especially in real-time. You need to ponder, what the advantages of real-time teaching are, or whether there are other – perhaps better – ways to conduct the teaching, as we suggest in what follows.
  • We are all used to giving 90 minutes of lectures with interaction with the students, but you cannot really have that kind of interaction in online circumstances. We also should not think of teaching in terms of lecture/contact hours anymore, but more on the terms of the contents that you have planned to teach the students in the lectures.
’Visual podcasts’
Lecture videos
  • if you do not have slideshows ready or you don’t want to use them, you can always record videos explaining and summarising the main points of the lecture. It is also a good idea to supplement them with texts to be read in Moodle, dealing with the themes and topics of the lecture.
  • There is no need to make professional quality videos of your lectures. That is, don’t think of going to Unitube or the like, offered by the University, to make your videos. The sound and picture quality of contemporary smartphones and tablets is more than enough for our purposes.
  • you can well record your lectures with your mobile phones, just check that the sound, which is the vital thing, is clear and audible. You can also use external microphones. Also, a stand  would be useful to steady the phone or tablet when recording. If you do not have a stand, supporting your phone on Hegel’s ’The Phenomenology of Spirit’ with commentaries has proven to do the job….
  • The important thing is to script your video in advance. Plan in advance what you want to say in the video: you need to be direct and compact. Remember again, that your video should be no longer than that 10 – 20 minutes.
General
  • in order to provide for the feedback or questions from the students concerning the lectures, you may set a chat/discussion in the Moodle, after you have uploaded the visual podcast or videos.
  • But all the time, remember, that you shouldn’t use longer than half an hour of this kind of material. It does not make sense to make 90 minutes of video recordings, no one will be able to listen to them or learn from them. The ideal length is 10 to 20 minutes.
Seminars
Exams
We hope that you find these instructions useful. Also, feel free to distribute them further. And if you do that, please refer to us as the source.