Kirjaston pojan paluu

Kuten Nicola Nykopp jo ennätti omassa blogissaan uutisoimaan, Helsingin yliopiston konsistori päätti tänään koota Helsingin yliopiston kirjastot yhteen uudeksi neljällä kampuksella toimivaksi erillislaitokseksi, jonka nimeksi tulee vähemmän omaperäisesti Helsingin yliopiston kirjasto (kuulostaapa tutulta… missä ihmeessä olen kuullut tuon nimen?).

Päätöksellä on pitkä ja monivaiheinen historia, johon ei ehkä kannata tässä yhteydessä palata. Kansalliskirjasto ei siis ole mukana tässä uudessa kokonaisuudessa, vaan se säilyy entiseen tapaan erillisenä Helsingin yliopiston erillislaitoksena. Moni muu käytännön kysymys odottaa kuitenkin yhä ratkaisuaan, eli kirjastolaisilla on väistämättä edessään vauhdikas vuosi.

Historian siipien havinaa on siis ilmassa. Niinpä haluan omasta puolestani toivottaa onnea ja menestystä uudelle kirjastolle. Kansalliskirjastolaisena toivon myös lämpimästi, että yhteistyö ja työnjako kirjastojemme kesken alkaa sujua luontevasti heti alusta lähtien, emmekä tuhlaa omaa aikaamme tai veronmaksajien rahoja tarpeettomaan keskinäiseen kilvoitteluun!