Googlen kirjahaun hinnoittelusta kirjastoille

Google ja Michiganin yliopisto ovat solmineet uuden sopimuksen, joka antaa kirjastoille tähänastista enemmän sananvaltaa Googlen kirjahakupalvelun hinnoitteluun.  Sopimus antaa Googlen partnerikirjastoille mahdollisuuden valittaa, jos ne katsovat Googlen kirjastoilta perimien hintojen kohoavan  liian korkeiksi.

Lisäksi digitointiyhteistyöhön osallistuneet kirjastot saavat merkittäviä alennuksia palvelun hinnasta. Alennukset lasketaan sen mukaan, miten paljon aineistoa kukin kirjasto on antanut digitoitavaksi: näin esim. keskeisiin kumppaneihin kuulunut Michiganin yliopisto saa tähänastisen panoksensa perusteella palvelun ilmaiseksi käyttöönsä 25 vuoden ajaksi.

Googlen tarjoamat myönnytykset pyrkivät selkeästi vaimentamaan Googlen ja kustantajien sopimuksen (ks. aiempi merkintä) herättämää kritiikkiä, jota on tullut myös kirjastojen suunnalta. Partnerikirjastojen kannalta palvelun hinnasta saadut alennukset ovat epäilemättä perusteltuja, onhan palvelu rakennettu nimenomaan niiden omistamia aineistoja digitoimalla.

Toisaalta sopimus ei välttämättä merkitse Googlen kannalta mitään kovin kohtalokkaita menetyksiä: Partnerikirjastoille annettavat alennukset saattavat pikemminkin rohkaista mukaan uusia kirjastoja, joilta saadaan lisää digitoitavaa. Samalla ilmaiset käyttöoikeudet Googlen palveluun todennäköisesti vähentää niiden innostusta vastaavien omien palvelujen rakentamiseen edes niiltä osin, kuin mitä se alkuperäisen Google-sopimuksen pohjalta olisi mahdollista.

Aiheesta lisää:

2 thoughts on “Googlen kirjahaun hinnoittelusta kirjastoille

1. Törmäsin Jean-Noël Jeanneneyn kirjaan Google–And the Myth of Universal Knowledge (A view from Europe). Laadin siitä pienoisen arvostelun blogiini. Tarjoaa hyvän katsauksen siihen paatokseen, jolla kirjastot haluavat vastata Google Book Searchiin ja josta Europeana kumpuaa. Kirjoitettu piristävän poleemiseen, eurooppalaiseen tyyliin 🙂 Tämä ei ole raportti vaan pamfletti. Jotain 92 sivua, julkaistu artikkelina Le Mondessa jo 2005 ranskaksi, tai francophoniaksi kuten Jean-Noël luultavasti haluaisi asian ilmaista :^)

Comments are closed.