Doria päivittyi uuteen versioon

doria-logoDoria-julkaisuarkisto päivittyi eilen DSpace-ohjelmiston versiosta 1.7.2 versioon 3.2. Kansalliskirjaston ylläpitämistä muista julkaisuarkistoista Fenno-ugrica päivitettiin jo aiemmin, ja loputkin arkistot ovat tulossa vähitellen perässä.

Päivityksen suunnittelu alkoi itse asiassa jo alkusyksystä, mutta uusien tai muuttuneiden ominaisuuksien räätälöiminen kaikkien erityistarpeiden ja järjestelmien välisten kytkentöjen kannalta riittävän valmiiksi kesti lopulta jonkin verran odotettua pitempään. Joulun alla DSpace-ohjelmistosta tuli saataville jo versio 4.0, mutta kokemus on osoittanut, että aivan ensimmäisten joukossa oleminen ei ole välttämättä hyväksi. Uuden ohjelmistoversion bugeja saattaa tulla esiin vasta siinä vaiheessa kun sitä otetaan käyttöön erilaisissa tuotantoympäristöissä eri puolilla maailmaa.

Paradoksaalista kyllä, tavallisen käyttäjän näkökulmasta versiopäivitys sinänsä ei näy oikeastaan millään tavalla. tavk-latauksetDorian käyttöliittymään on kuitenkin samassa yhteydessä tehty jonkin verran muita pieniä päivityksiä. Julkaisun perusnäytössä näkyy pari metadatakenttää enemmän, ja nyt myös Doriassa näkyvät Tampubin tapaan julkaisukohtaiset latauskertojen määrät. Luvut tulevat Janne Pietarilan kehittämästä Simplestats-ohjelmasta, joka tilastoi nimenomaan kokotekstitiedostojen latauksia. Dorian rajapinnoissa ja sisäisissä toiminnallisuuksissa on myös tapahtunut versiopäivityksen yhteydessä muutoksia.

Suurin yksittäinen mullistus taitaa kuitenkin olla se, että Helsingin yliopiston opinnäytteitä sisältänyt E-thesis-kokoelma poistettiin päivityksen yhteydessä kokonaan Doriasta. Aineistot ovat päivittyneet jo muutaman vuoden ajan Helsingin yliopiston kirjaston ylläpitämään Helda-julkaisuarkistoon, ja Doriassa olevien aineistojen käyttöluvut olivat vähitellen laskeneet sen verran, että niiden poistaminen alkoi olla perusteltavissa.

Jossain määrin haikeaa tämä toki oli, sillä E-thesis oli yksi nykymuotoisen Dorian ensimmäisistä aineistoista. E-thesis-palvelu lanseerattiin alun perin jo 90-luvun puolella, ja sen aineistot avattiin käyttöön Doriassa helmikuussa 2007. Mutta aikansa kutakin.

doria2007
Dorian etusivu keväällä 2007 (lähde: Internet Archive)