Kappas-hankkeen loppuraportti julkaistu

Kappas-hankkeen loppuraportti julkaistiin tammikuun lopulla. EACH-hankkeen porukka oli tiiviisti mukana sekä hankkeen toteutuksessa että loppuraportin kirjoittamisessa. Hankkeessa arvioitiin korkeakouluopiskelijoiden geneerisiä taitoja, käytännössä niitä samoja taitoja, josta katsomme kriittisen ajattelun koostuvan, eli analyyttista päättelyä ja arviointia, ongelmanratkaisua ja argumentaatiota. Lisäksi arvioitiin opiskelijoiden kirjoitetun kielen hallintaa.

Loppuraportin keskeinen havainto on se, että lähes 60 prosentilla korkeakouluopiskelijoista geneeriset taidot ovat korkeintaan tyydyttävällä tasolla. Opiskelijan aiempi opintomenestys, toisen asteen koulutusvalinnat ja lapsuudenkodin oppimiseen kannustava kulttuuri ennustivat geneerisiä taitoja parhaiten.

Loppuraportti on luettavissa hanketta rahoittaneen opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla