Elinikäinen oppiminen ja kriittinen ajattelu

Viime aikoina on puhuttu paljon elinikäisestä oppimisesta, mutta keskustelu on mennyt monelta osin pieleen, kun ”jatkuvan oppimisen” pöhinäkäsitteellä tarkoitetaan yksisilmäisesti työelämän tarpeiden sanelemasta täydennyskoulutuksesta. Tällainen keskittyminen ”kurssittamiseen” koulutusorganisaatioiden (esim. yliopisto) puitteissa kaventaa merkittävästi elinikäisen oppimisen ajatusta siitä, että oppimista tapahtuu koko elämän ajan, kaikissa elämän tilanteissa. Siinä missä ”jatkuva oppiminen” mahdollistaa työtehtävien muutoksen, elinikäinen oppiminen mahdollistaa lisäksi sivistyneen yhteiskunnan kehittymisen ajan mukana.

Miten sitten kriittinen ajattelu liittyy kaikkeen tähän? Kriittisen ajattelun taidot mahdollistavat elinikäisen oppimisen. Taitava kriittinen ajattelija on aina valmis muokkaamaan ja kyseenalaistamaan omaa ajatteluaan. Myös tiedon analysointi ja arviointi sujuvat kriittiseltä ajattelijalta itsenäisesti, ilman opettajan tai kouluttajan antamia oppimistehtäviä. Kriittinen ajattelu itse asiassa antaa tahdon oppia uutta ja asennoitua jokaiseen tilanteeseen oppimistilanteena.

Tutkimme yleensä kriittistä ajattelua korkeakoulukontekstissa, ja blogikirjoituksistamme voi jäädä harhakuva, että kriittinen ajattelu olisi jotain vain korkeakouluun kuuluvaa. Kriittinen ajattelu on kuitenkin tarpeen kaikilla elämän alueilla, ei ainoastaan korkeakouluopinnoissa. Demokratiassa ei voi olla niin, että kriittinen ajattelu jää eliitin, esimerkiksi korkeakoulutettujen, yksinoikeudeksi. Kun vain noin 40 prosenttia ikäluokasta suorittaa korkeakoulutuksen, olisi varmistettava, että myös korkeakoulutuksen ulkopuolelle jäävä enemmistö saisi eväät kriittiseen ajattelun ja sitä myöten elinikäiseen oppimiseen. Kriittisen ajattelun valmiuksien tukeminen pitääkin aloittaa koulutuksessa varhain. Tiedämme Kappas-hankkeen tuloksista, että jo varhainen lapsuudenkodin oppimiseen kannustava kulttuuri ennustaa kriittisen ajattelun vahvuutta myöhemmin. Koulutuksen pitäisi löytää keino siihen, miten tuetaan niitä lapsia, jotka eivät saa kotoa parhaita mahdollisia lähtökohtia. Peruskoulutuksessa puhutaan laaja-alaisista taidoista, ja tämä kriittisen ajattelun lähikäsite onkin tärkeä askel kohti kriittisesti ajattelevia aikuisia. On kuitenkin varmistettava, ettei laaja-alaisten taitojen opetus jää aikeeksi opetussuunnitelman tasolle, kuten niin usein valitettavasti käy.