Digiloikkaprojektin päiväkirja alkaa!

8.1.2018

TERVETULOA DIGILOIKKAAN!

Digiloikkamme tavoitteena on luoda uusia innovatiivisia digitaalisen opettamisen muotoja, jotka opettavat filosofiassa tarpeellisia argumentaation ja johdonmukaisen ajattelun taitoja. Tuotamme keväällä 2018 pilotin avoimen yliopiston etiikan kurssille, ja syksyllä jatkamme tästä etiikan toisella kurssilla. Ideana on myös kerätä tälle sivustolle materiaalipankkia ja -ohjeita tänne sivustolle digiloikkaa koskien, joita voi käyttää muiden opettajien kouluttamiseen ja neuvomaan opettamisen digitalisoinnissa. Tämä blogi toimii myös eräänlaisena matkakertomuksena tässä digiloikassa.

Joulukuussa meillä oli alustavia tapaamisia suunnittelusta, mutta tänään 8.1.2018 suunnittelu alkoi toden teolla. Alla oli jo viime joulukuussa ollut vanhojen digiloikkaprojektien kick-off, missä oli kaikenlaisia digiopetusprojekteja videoista ja interaktiivisista virtuaaliympäristöistä virtual reality -kokemuksiin asti. Ryhmämme sai paljon ideoita palloittelulle näistä sekä muutaman kontaktin, johon aiomme tällä viikolla ottaa yhteyttä. Opimme myös yleisimmistä haasteista digiloikassa, kuten liian kunnianhimoiseen suunnitteluun liittyvästä kiireestä sekä opiskelijoiden toiveista, joita olivat joustavuus, selkeät ohjeet sekä interaktiivisuus. Tavoitteenamme onkin luoda interaktiivisia opettamisen muotoja, jotka opettavat opiskelijoita oikeasti ajattelemaan ja argumentoimaan.

Kartoitamme nyt aluksi erilaisia työskentelytapoja ja visioimme uusia opettamisen tapoja. Meidän täytyy löytää alustava suunta nopeasti, sillä pilottikurssi alkaa jo noin kahden kuukauden päästä. Lisäksi aiomme digitalisoida tulevien filosofiaa sivuaineena opiskelevien opettajien filosofisen kirjoitusseminaarin kurssia. Konsultoimme seminaarin vanhaa pitäjää myös tällä viikolla hyvistä sapluunoista tämän suhteen. Olemme järjestäneet jo kasan tapaamisia, joiden avulla keräämme tietoa, jotta voimme tämän tiedon valossa löytää paremmin tarkemman suunnitelmamme. Katsotaan, mitä kaikkea keksimme!