FSO Bibliotek – työkalu ruotsinkielisen palvelun parantamiseen kaksikielisissä kirjastoissa

Svenska

Helsingin yliopiston Nordican hanke Finland Swedish Online (FSO) on tehnyt yhteistyössä Svenska folkskolans vänner rf:n (SFV) kanssa aloitteen ruotsin verkkokurssin luomisesta kirjastoammattilaisille. Kurssi on maksuton ja avoin kaikille Suomen kirjastoammattilaisille, jotka haluavat parantaa ruotsin kielen taitoaan. Kurssin tavoitteena on tarjota työkaluja ruotsinkielisen palvelun parantamiseen kunnallisissa kaksikielisissä kirjastoissa.

Kurssin suunnittelutyö on aloitettu kyselytutkimuksilla, joiden tavoitteena on kartoittaa kirjastoammattilaisten ruotsin kielen taitoa ja aikaisempia opintoja sekä saada parempi käsitys siitä, mitä ruotsinkieliseen kirjastotyöhön kuuluu. Tällä tavoin voidaan helpommin ennakoida tilanteita, joista kirjastoammattilaisten pitäisi ruotsin kielellä selvitä ja sitä, mihin kurssilla pitäisi keskittyä.

Hyvän oman alan ydinosaamisen lisäksi kirjastoammattilaisilla tulee olla laaja kirjallisuuden tuntemus ja monipuoliset digitaidot. Kyselytutkimusten avulla pyritään selvittämään myös kirjaston käyttäjien tarpeita; kirjastot automatisoituvat ja asiakaskontaktit ovat luonteeltaan yhä enenevissä määrin pedagogisia ja myös asiakaspalvelu muuttuu vaativammaksi. On tärkeää, että asiakkaat voivat kysyä apua ja vinkkejä, minkä vuoksi kurssilla painotetaankin viestinnällisiä valmiuksia.

FSO Bibliotek aukeaa alkuvuodesta 2021 ja kurssilla käydään läpi sanastoa ja ilmauksia, joita tarvitaan erityisesti kirjastoalan asiakaspalvelutilanteissa. Verkkokurssin avulla pyritään turvaamaan kaikille tasavertainen mahdollisuus käyttää korkealuokkaisia kirjastopalveluita, jotka osaltaan edistävät osallisuutta, hyvinvointia ja hyvää arkea. Svenska Kulturfondenin raportissa (2019) selvitettiin ruotsinkielisten kirjastopalveluiden tilaa Suomessa, ja tuloksista kävi ilmi, että moni on jo nyt tyytyväinen kirjastoissa saamaansa palveluun. Jo se, että henkilökunta yrittää kommunikoida ruotsiksi koettiin positiiviseksi. Me kurssin suunnittelijat toivomme, että FSO Bibliotek tukisi tätä entisestään ja herättäisi kirjastoammattilaisten kiinnostuksen ja loisi positiivisia asenteita sekä halun parantaa ruotsin kielen taitoa. Kuten aina kieliä opiskellessa on tärkeää muistaa, että motivaatiolla ja asenteella on hämmästyttävän suuri merkitys – virheettömyyteen ei tarvitse pyrkiä, mutta pitää uskaltaa yrittää!

Jari-Pekka Välimaa, FSO Bibliotek-projektisuunnittelija ja ruotsin yliopisto-opettaja

Yhteydenotot: jari-pekka.valimaa@helsinki.fi tai fso@helsinki.fi

Vastaa kyselyyn täällä!

Den svenskspråkiga användarenkäten hittar du här. Dessutom finns det en barnversion för de yngre biblioteksbesökarna.

Svenska kulturfondenin raportti Det breda uppdraget. Utbildning, rekrytering och arbete för allmänna bibliotek på svenska i Finland