DRAINE-seminaari Espoossa 13.–14.12.2018

Espoon Hanasaaressa Kulttuurikeskus Hanaholmenissa pidettiin 13. ja 14. joulukuuta kaksipäiväinen kansainvälinen DRAINE-seminaari. Puhujia saapui yliopistoista ja järjestöistä eri puolelta maailmaa, mm. Ranskasta, Belgiasta, Kyprokselta ja Kanadasta. Seminaarissa puhujat pitivät 20-minuuttisen esitelmän tutkimuksestaan, minkä jälkeen aiheesta käytiin yhteiskeskustelua. Esitysten aiheina oli vihapuhe, vastadiskurssi tai vaihtoehtoinen diskurssi.

DRAINE-seminaareja on järjestetty kaksi kertaa aiemmin, ja jatkoa on mahdollisesti luvassa. Uutena piirteenä seminaarissa oli osallistujien ja esiintyjien erilaiset työtaustat, sillä mukana oli niin yliopistoissa toimivia tutkijoita kuin ihmisiä, jotka toimivat työkseen erilaisissa järjestöissä, joiden tarkoitus on estää radikalisoitumista. Tapahtumassa oli siis osaamista akateemisista kuviosta sekä yhteiskunnallisesta toimimisesta, eli seminaari toimi myös rajapintana teorian ja käytännön välillä. Seminaarin järjestäjinä ja vieraiden vastaanottajina olivat ranskan kielen yliopistonlehtori Ulla Tuomarla ja käännöstieteen apulaisprofessori Simo Määttä. Käytännön järjestelyt ja koordinoinnit hoitivat Grenoblen yliopistosta Samuel Vernet ja Helsingin yliopistosta tutkimusavustaja Jaska Kammerer.

Lisätietoa HEUNIsta: HEUNI