Rahapelijärjestelmän arviointiseminaari Tiedekulmassa

Helsingin Yliopiston Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskus (CEACG) järjestää rahapelijärjestelmän arviointiseminaarin Suomalainen rahapelijärjestelmä muutoksessa – nykytilanne ja tulevaisuus perjantaina 14.12.2018 klo 10-16. Tapahtuma pidetään Tiedekulman Think Loungessa (Yliopistonkatu 4, Helsinki)

TAPAHTUMAN PÄÄMÄÄRÄ JA TARKOITUS:

Kansainvälisessä vertailussa suomalainen monopoliin perustuva rahapelijärjestelmä on vähemmistössä. Julkinen keskustelu monopolin funktioista ja toimivuudesta on etenkin viime vuosien aikana noussut pinnalle mediassa.

Seminaarissa keskustellaan järjestelmän kestävyydestä eri näkökulmista. Tilaisuudessa esitetään uutta tutkimusta rahapelihaittojen kehityksestä, havaintoja monopolijärjestelmien oikeuttamisesta, sekä uutta tutkimusta, jossa on selvitetty suomalaisten näkemyksiä järjestelmästä ja sen oikeuttamisesta.

Seminaari toimii myös CEACG:n ja THL: yhdessä tuottaman raportin ”Rahapelitarjonnan tehtävä ja julkisuuskuva Suomessa” (Michael Egerer et al., 2018) julkaisutilaisuutena.

OHJELMA:

10.00-10.30 Avaus: Yksinoikeusjärjestelmän perustelut (Tutkimusjohtaja Matilda Hellman ja yliopistotutkija Janne Nikkinen, CEACG)
10.30-11.00 Rahapelaamisen ja rahapelihaittojen kehitys väestötutkimusten valossa (THL erikoistutkija Anne Salonen)
11.00-11.30 Veikkauksen tavoitteet ja niiden toteutuminen (Veikkaus / vastuullisen pelitoiminnan päällikkö Hannu Rinkinen ja THL:n kommenttipuheenvuoro, erikoistutkija Jani Selin)

Lounastauko (11.30-12.30), omakustanteinen

12.30-13.00 Rahapelitoiminta ja oikeusvaltio (HY oikeustieteen prof. Jukka Kekkonen)
13.00-13.30 Lain tavoitteet ja valvonnan rooli (POHA/Arpajaishallinto, Saaramia Varvio)
13.30-14.00 Alkoholi, junaliikenne- ja rahapelimonopolien vertailu (CEACG, Virve Marionneau)

Kahvitauko (14.00-14.30), omakustanteinen

14.30-15.00 Arviointiryhmän kokemuksia (STM erityisasiantuntija Mari Pajula ja Rahapelien toimeenpanon arviointiryhmän pj. HY prof. emeritus Pekka Sulkunen)
15.00-15.30 Rahapelitarjonnan tehtävä ja julkisuuskuva Suomessa (CEACG ja THL, tutkijat Anna Alanko ja Michael Egerer)
15.30-16.00 Keskustelua