Lehdistötiedote: Sosiaalisen median alkoholimainonta ja rahapelaaminen pinnalla 25.5.

Helsingin yliopiston Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen hallinnan ja sääntelyn tutkimuskeskus (Centre for Addiction, Control and Governance, CEACG) esittelee perjantaina 25.toukokuuta kello 13-16 järjestettävässä seminaarissa uusia tutkimustuloksiaan. Seminaarissa käsitellään elämäntapojen sääntelyyn liittyviä kysymyksiä kuten rahapelipolitiikkaa, alkoholimarkkinointia ja sitä, mitä yhteiskunnallista relevanssia on addiktion aivosairausmallilla.

CEACG:in tutkimushankkeessa on tarkasteltu, miten uusi alkoholimainontaa koskeva sääntely on näkynyt sosiaalisen median alkoholimainonnassa ja onko globaalien sosiaalisen median ympäristöjen sääntely kansallisella lainsäädännöllä edes mahdollista. Vertailukohtana tutkimuksessa on käytetty Ruotsia, jossa vastaavaa sääntelyä ei vielä ole.
Alustavien tulosten mukaan lailla ei näyttäisi olleen vaikutusta mainonnan volyymiin, mutta kuluttajien sisältöjen käyttö osana mainontaa on vähentynyt. Lainvastaisiksi tulkittavien mainontasisältöjen käyttö on ollut vähäistä jo ennen lain voimaanastumista. Tulokset viittaavat siihen, että lain merkitys on ollut pikemminkin ennaltaehkäisevä.

Kansalaiset suhtautuvat ristiriitaisesti Veikkaukseen

Suomen rahapeliyhtiöt Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Finntoto yhdistyivät vuonna 2017. CEACG-yksikössä on meneillään tutkimushanke, joka tarkastelee ryhmähaastattelujen avulla suomalaisten näkemyksiä rahapelaamisen sääntelystä sekä rahapelimonopolin toiminnasta sekä käsityksiä siitä, miten rahapelituotot tulisi käyttää.
Alustavat tulokset paljastavat, että suomalaiset suhtautuvat Veikkauksen toimintaan ja pelien mainontaan ja saatavuuteen arjen keskellä ristiriitaisesti. Monopoliasemassa olevaa Veikkausta kuitenkin pidetään ”pienempänä pahana” kuin kansainvälisiä rahapeliyhtiöitä. Veikkauksen oikeutus perustuu erityisesti sen yleishyödylliseen toimintaan: monet haastateltavista pitivät positiivisena sitä, että Veikkauksen voitoilla tuetaan yleishyödyllistä toimintaa, esimerkiksi nuorten harrastustoimintaa.
Seminaarissa avataan lisää näitä tuloksia.

Seminaari järjestetään osoitteessa: Snellmaninkatu 12, 2. kerros, huone 210, Social- och kommunalhögskolan.

Tervetuloa !

’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskus (CEACG) on Helsingin yliopiston ulkopuolisesti rahoitettu sosiaalitieteiden laitoksella toimiva tutkimusryhmä, joka tutkii poikkitieteellisesti elämäntapoihin, addiktioihin sekä mielenterveyteen liittyviä kontrolli- ja sääntelymekanismeja. Vuodesta 2018 alkaen CEACG:sta tuli valtiotieteellisen tiedekunnan tutkimusyksikkö. CEACG perustettiin vuonna 2011 ja siihen kuuluu 16 tutkijaa.

Yhteystiedot:

”Online marketing of alcohol” -hankkeen vastaava tutkija, yliopistonlehtori Anu Katainen, anu.h.katainen@helsinki.fi, +358-50-5710055
”The public image and function of gambling provision in Finland: Scrutinising a policy system” (Rahapelitarjonnan tehtävä ja julkisuuskuva Suomessa) -hankkeen vastaava tutkija, tutkijatohtori Michael Egerer, michael.egerer@helsinki.fi, +358-50-3199371

Tutkimusyksikön yhteystiedot

Tutkimusjohtaja Matilda Hellman, Vtt, Dos, matilda.hellman@helsinki.fi, +358-40-7600713
Tutkimusyksikön koordinaattori, Anna Alanko, Vtt, tutkijatohtori, anna.alanko@helsinki.fi, +358-41-5116994

Linkki seminaarikutsuun ja –ohjelmaan: KUTSU

Linkki tutkimusyksikön sivuille: CEACG-YKSIKKÖ/