2023
Kallunki, V., Katajavuori, N., Kinnunen, P. A., Anttila, H., Tuononen, T., Haarala-Muhonen, A., Pyörälä, E., & Myyry, L. (2023). A voluntary or a forced digital leap in higher education? Teachers’ experiences of the added value of using digital tools in teaching and learning. Education and Information Technologies. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-022-11559-7
2022
Pyhältö, K., Tikkanen, L., & Anttila, H. (2022). Summary Report on Doctoral and Supervisory Experience at University of Helsinki. (University of Helsinki Administrative Publications; Nro 95). University of Helsinki. http://hdl.handle.net/10138/338695
Lehtonen, Heini (tulossa 2022): Kieli meissä, kieli välillämme. Kielen omistajuus monikielisessä koululuokassa kehon ja tilan vuorovaikutuksena. Teoksessa Heinonen, Pilvi & Ulla Karvonen (toim.) Katso kuule koulua – kehollisuus, materiaalisuus ja tekstit koulun vuorovaikutuksessa. Vastapaino.
Lehtonen, Heini & Janus Spindler Møller (forthcoming 2022): “We just want the language tone”: When requests to use minority languages lead to interactional breakdown in multilingual classrooms – Special issue Spaces of upset in the Nordic region: Reactions to sociolinguistic change in Denmark, Finland, and Sweden (eds. Linus Salö, Sirpa Leppänen & Elina Westinen). International Journal of the Sociology of Language.
Lehtonen, Heini & Pöyhönen, Sari 2022: Lingvistinen etnografia toimintayhteisöissä. Teoksessa Luodonpää-Manni, Milla et al. (toim.): Kielentutkimuksen menetelmiä I – V, pp. 345–373. SKS. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/323448
Myyry, L., Kallunki, V., Katajavuori, N., Repo, S., Tuononen, T., Anttila, H., Kinnunen, P. A., Haarala-Muhonen, A., & Pyörälä, E. (2022). COVID-10 Accelerating academic teachers’ digital competence in distance teaching. Frontiers in education, [7:770094]. https://doi.org/doi: 10.3389/feduc.2022.770094, https://doi.org/doi: 10.3389/feduc.2022.770094
2021
Anttila, H., Sullanmaa, J., & Pyhältö, K. (2021). Does it feel the same? Danish and Finnish social science and humanities doctoral students’ academic emotions. Frontiers in education, 6, [758179]. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.758179
Cvetanovic, Dragana & Mickwitz, Åsa & Lehtonen, Heini & Toom, Auli. 2021. : Towards bilingual expertise: evaluating translanguaging pedagogy in bilingual degrees at the University of Helsinki. – Language Learning in Higher Education. https://doi.org/10.1515/cercles-2021-2012
Lehtonen, Heini. 2021. Kielitaitojen kirjo käyttöön, limittäiskieleilyä luokkaan. In Ahlholm, M. & I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto (eds.) Koulun monet kielet/Plurilingualism in the School. AFinLA-e 13, 70–90. https://doi.org/10.30660/afinla.100292
Tuononen, T. (2021). Teologian opiskelijoiden hakumotiivit ja niiden yhteys oppimiseen. teoksessa S-M. Saarelainen, A. Kimanen, & T. Innanen (Toimittajat), Uskonto-yhteisö-yksilö: Uskonnollinen kehitys moninaistuvassa yhteiskunnassa Suomalainen teologinen kirjallisuusseura.
Tuononen, T., & Parpala, A. (2021). The role of academic competences and learning processes in predicting Bachelor’s and Master’s thesis grades. Studies in Educational Evaluation, 70, [101001]. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101001
Parpala, A. , & Tuononen, T., (2020). Curricula: Domestic Higher Education (Finland). In Bloomsbury Education and Childhood Studies. London: Bloomsbury. Retrieved October 26, 2020, from http://dx.doi.org/10.5040/9781350996502.0020
Tuononen, T., Hyytinen, H., Hailikari, T. & Toom, A. (2020). Akateemisten asiantuntijataitojen integroimisen tukeminen koulutusohjelma- ja kurssitasolla. Teoksessa Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa. Virtanen, A., Helin, J. & Tynjälä, P. (Toim). Koulutuksen tutkimuslaitos, Vaasa: Grano Oy, 96-100.
2019
Anttila, H. (2019). How does it feel at school and in teacher education? Comprehensive school pupils’ and student teachers’ academic emotions. Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/299225
Tuononen, T. (2019). Employability of university graduates. The role of academic competences, learning and work experience in the successful transition from university to working life. Helsinki Studies in Education, 46. Helsinki: Unigrafia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5123-0
Tuononen, T., Kangas, T., Carver, E. & Parpala, A. (2019). Yliopisto-opintojen anti viisi vuotta valmistumisen jälkeen -Tukivatko yliopisto-opinnot työelämätaitojen kehittymistä työuran näkökulmasta? Yliopistopedagogiikka 1. Työelämäteemanumero osa II.https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2019/02/08/yliopisto-opintojen-anti-tyoelamataitojen-kehittyminen/.
Tuononen, T., Parpala, A. & Lindblom-Ylänne, S. (2019). Complex interrelations between academic competences and students’ approaches to learning – Mixed-methods study. Journal of Further and Higher Education, 44(8), 1080-1097 https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1648776
Tuononen, T., Parpala, A. & Lindblom-Ylänne, S. (2019). Graduates’ evaluations of usefulness of university education, and early career success – A longitudinal study of the transition to working life. Assessment and Evaluation in Higher Education 44(4), 581-595.https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1524000
2018
Anttila, H., Pyhältö, K., Pietarinen, J., & Soini, T. (2018). Socially embedded academic emotions in school. Journal of Education and Learning, 7(3), 87-101. https://doi.org/10.5539/jel.v7n3p87
Saariaho, E., Anttila, H., Toom, A., Soini, T., Pietarinen, J., & Pyhältö, K. (2018). Student teachers’ emotional landscapes in self- and co-regulated learning. Teachers and Teaching, 24(5), 538-558. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1430565
Hailikari, T., Tuononen, T. & Parpala, A. (2018). Students’ experiences of the factors affecting their study progress: differences in study profiles. Journal of Further and Higher Education, 42 (1), 1–12.
2017
Anttila, H., Pyhältö, K., Soini, T., & Pietarinen, J. (2017). From anxiety to enthusiasm: emotional patterns among student teachers. European Journal of Teacher Education, 40(4), 447-464. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1349095
Tuononen, T., Parpala, A. & Lindblom-Ylänne, S. (2017). The transition from university to working life – An exploration of graduates perceptions of their academic competences. In Higher Education Transitions -Theory and Research. Kyndt, E. Donche, V., Trigwell, K. & Lindblom-Ylänne, S. (eds.) Routledge:Taylor & Francis Group, 238-253.
2016
Anttila, H., Pyhältö, K., Soini, T., & Pietarinen, J. (2016). How does it feel to become a teacher? Emotions in teacher education. Social Psychology of Education, 19(3), 451-473. https://doi.org/10.1007/s11218-016-9335-0
Räisänen, M. M., Tuononen, T. M., Postareff, L. K., Hailikari, T. K., & Virtanen, V. (2016). Students’ and teacher’s experiences of the validity and reliability of assessment in a bioscience course. Higher Education Studies , 6(4). https://doi.org/10.5539/hes.v6n4p181
Tuononen, T., Parpala, A., Haarala-Muhonen, A., & Lindblom-Ylänne, S. (2016). Yliopisto-opintojen aikainen työssäkäynti: ajanhallinta- ja itsesäätelytaitojen merkitys opintojen etenemiselle. Tiedepolitiikka, 41(4), 53-60. http://www.tiedeliitto.net/tiedepolitiikka_lehti/tp4_16.htm
Tuononen, T., Parpala, A., Mattsson, M., Lindblom-Ylänne, S. (2016). Work experience in relation to study pace and thesis grade: investigation the mediating role of student learning. Higher Education, 72(1), 41–58.
2015
Anttila, H., Lindblom-Ylänne, S., Lonka, K., & Pyhältö, K. (2015). The Added Value of a PhD in Medicine – PhD Students’ Perceptions of Acquired Competences. International Journal of Higher Education, 4(2), 172-180. https://doi.org/10.5430/ijhe.v4n2p172