Helppo valtakunnallinen liikkuminen

Ongelman kuvaus

Julkisessa liikenteessä on monta toimijaa. Usean eri liikennöitsijän alueella tapahtuva matkustaminen ja etenkin sellaisen suunnittelu ja matkan ostaminen on vaikeaa.

Ratkaisuehdotus

Tuodaan matkan suunnittelu ja maksaminen eri liikennöitsijöiden välillä saumattomasti yhteen. Reitin suunnittelua varten tarvitaan jonkinlainen karttapalvelu tai käytetään mahdollisen yhteistyökumppanin tarjoamaa palvelua. Järjestelmä tietää paikallisliikenteen erikoisuudet (kuten esim. vyöhykkeet) , joten se osaa tarjota käyttäjällä edullisia ja nopeita vaihtoehtoja. Liikennöitsijöiden kanssa on tehty sopimukset, jotka antavat käyttäjälle mahdollisuuden maksaa koko matka yhdellä kertaa. Käyttäjä saa ostamansa liput haluamallaan tavalla sähköisesti.

Sidosryhmät

 

Normaali kuluttaja Jantteri

Jantteri on 36 -vuotias, peloton teknologian kokeilija. Hän suosii mielellään julkista liikennettä yksityisautoilun sijaan. Hän matkustelee usein työn puolesta.

  • Haluaa päästä paikasta toiseen
  • Haluaa, että matkan voi maksaa joustavasti ja helposti
  • Haluaa voida ladata rahaa matkustustilille/kortille
  • Haluaa, että minulla on vaihtoehtoja ja mahdollisuus muuttaa suunnitelmia
  • Haluaa olla ajoissa

 

Liikennöitsijät

  • Jokaisella on oma rajapinta aikatauluihin
  • Osalla on oma maksujärjestelmä, osalla ei

 

Tärkeimmät prosessit

Tärkeimmät kilpailijat

Vastaavia palveluita, joista voi hakea reitin ja maksaa sen, ei toistaiseksi ole olemassa. Mahdollisia julkisen liikenteen reittejä voi hakea esimerkiksi Matka.fi:n kautta. Myös yksittäisillä liikennöitsijöillä on omat yksittäiset palvelunsa joista voi hakea aikatauluja ja parhaassa tapauksessa myös ostaa lippuja.

Yksittäisten sidosryhmien saamat hyödyt

  • maksupalvelu: oma siivu kaikesta maksuliikenteestä, lisää volyymiä liiketoimintaan
  • liikennöitsijät yleisesti: asiakastyytyväisyys nousee
  • pienemmät liikennöitsijät, jotka eivät ole jo osana kunnallisia järjestelmiä: löydettävyys paranee

esim. Suomenlinna:

  • Vaihtoehtoina kaupungin lautta, joka on halvempi, tai yksityinen lautta, joka maksaa enemmän mutta liikennöi paremmalle paikalle. Voisi näkyä järjestelmän kautta optimoitaessa reittiä lyhyemmälle kävelymatkalle (jos kalliimmat matkavaihtoehdot on sallittu). Yksityisen lautan liikennöitsijälle järjestelmä lisäisi käyttäjien tietoisuutta.

Kilpailuetu

Suurin kilpailuetu on matkustukseen liittyvän reitinhaku- ja maksuongelman kokonaisvaltainen ja sujuva ratkaiseminen.

Nykyiset toimijat ratkaisevat tästä ainoastaan joko reitinhaun tai lipunoston. Eli käyttäjä joutuu ensin etsimään sopivan reitin ja tämän jälkeen hoitamaan lipun tai lippujen oston liikennöitsjöiltä näiden omia erillisiä maksupalveluita käyttäen.

Otetaan esimerkiksi pääkaupungiseudulla toimiva mobiiliapplikaatio ReittiGPS. Ohjelma hakee todella kätevästi reitin ja sopivat julkisen liikenteen kulkuvälineet mutta lipun ostaminen puuttuu. Ohjelma joka hoitaisi myös oikeanlaisen lipun valinnan ja maksamisen helsingin lippuvyöhykeviidakosta olisi todellinen julkisen liikenteen killer app.

Järjestelmän jakelukanavat ja käyttötapaukset

 

Product backlog

  1. Tavis haluaa löytää reitin matkallensa ja maksaa sen.
  2. Tavis haluaa tarkastella vaihtoehtoja (halvin, nopein jne.).
  3. Tavis haluaa tarkastella lipputietoja.
  4. Tavis haluaa seurata matkan edistymistä.

3,297 thoughts on “Helppo valtakunnallinen liikkuminen

  1. Megaluokan ratkaisu
    Koko maailma. Mukana hotellit ym. Majoitusratkaisut ja tapahtumajärjestäjät, lento- ja laivayhtiöt. Sopimukset kaikkien toimijoiden välillä. Osaa tarjota myös esim. kimppakyytivaihtoehtoja.

    Periaatteessa samalla idealla jo toimivia: ebookers, supersaver ja vastaavat. Nämä tosin vain lennoista ja hotelleista.

  2. Miniratkaisu: esimerkiksi HSL:n reittioppaan laajentaminen niin että sillä voisi suorittaa maksun. Ja sopiva mobiiliapplikaatio tämän kaveriksi. Nykyisellä kännykkälipulla voi matkustaa vain raideliikenteessä.

  3. Yksittäisten sidosryhmien saamat hyödyt:

    – maksupalvelu: oma siivu kaikesta maksuliikenteestä, lisää volyymiä liiketoimintaan
    – liikennöitsijät yleisesti: asiakastyytyväisyys nousee
    – pienemmät liikennöitsijät, jotka eivät ole jo osana kunnallisia järjestelmiä: löydettävyys paranee

    esim. Suomenlinna:
    – Vaihtoehtoina kaupungin lautta, joka on halvempi, tai yksityinen lautta joka maksaa enemmän mutta liikennöi paremmalle paikalle. Voisi näkyä järjestelmän kautta optimoitaessa reittiä lyhyemmälle kävelymatkalle (jos kalliimmat matkavaihtoehdot on sallittu). Yksityisen lautan liikennöitsijälle järjestelmä lisäisi käyttäjien tietoisuutta.

  4. Kilpailuetu

    Suurin kilpailuetu on matkustukseen liittyvän reitinhaku- ja maksuongelman kokonaisvaltainen ja sujuva ratkaiseminen.

    Nykyiset toimijat ratkaisevat tästä ainoastaan joko reitinhaun tai lipunoston. Eli käyttäjä joutuu ensin etsimään sopivan reitin ja tämän jälkeen hoitamaan lipun tai lippujen oston liikennöitsjöiltä näiden omia erillisiä maksupalveluita käyttäen.

    Otetaan esimerkiksi pääkaupungiseudulla toimiva mobiiliapplikaatio ReittiGPS. Ohjelma hakee todella kätevästi reitin ja sopivat julkisen liikenteen kulkuvälineet mutta lipun ostaminen puuttuu. Ohjelma joka hoitaisi myös oikeanlaisen lipun valinnan ja maksamisen helsingin lippuvyöhykeviidakosta olisi todellinen julkisen liikenteen killer app.